Defining the Absolute in Essence among Fundamentalists: An Analytical Historical Study د. محمد بن قينان بن عبد الرحمن النتيفات*
Main Article Content
Abstract
The research aims to: clarify the introduction of rationalization approaches to the fundamentalists in the perception of the absolute, and clarify the statement of what the fundamentalists want from the absolute, and define the term essence and its relationship to the absolute.
Research method: the historical approach and the analytical approach.
Results:
- Researching the abstract method and taking care of the essences and their existence began in Greece.
- The abstract research on the fundamentalists was entered through the logical introduction in the book “Al-Mustafa”.
- Al-Razi was the first to define the term “absolute” among the fundamentalists in Al-Mahsul.
- Existence is the essence of essence from the outside point of view, and if what is meant by existence is mental existence, then it is not.
- One of the effects of abstract curricula on fundamentalists is the immersion in quiddities and the confrontation of mental possibility in its broad sense with the legal occurrence.
Keywords: the absolute, Essence, Fundamentalists, Mental Existen
Article Details
References
المراجع والمصادر:
- أصول السرخسي، أبو بكر محمد بن أحمد بن أبي سهل السرخسي، حقق أصوله أبو الوفا الأفغاني (رئيس اللجنة العلمية لإحياء المعارف النعمانية)، الناشر لجنة إحياء المعارف النعمانية بحيدر آباد بالهند.
- الإحكام في أصول الأحكام، الآمدي، تحقيق عبد الرزاق عفيفي، بدون ط، المكتب الإسلامي، بيروت، بدون سنة النشر.
- الإحكام في أصول الأحكام، ابن حزم، تحقيق أحمد محمد شاكر، دار الآفاق الجديدة، بيروت، بدون.
- الآيات البينات على شرح جمع الجوامع، العبادي، تحقيق زكريا عميرات، دار الكتب العلمية، بيروت سنة النشر 1433
- البرهان في أصول الفقه، الجويني تحقيق صلاح بن عويضة، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت، 1418هـ / 1997م.
- البحر المحيط في أصول الفقه، الزركشي، ط1، دار الكتبي، بدون مكان النشر،1414هـ/1994م.
- التعليقات لابن سينا تحقيق عبدالرحمن بدوي الناشر: الدار الإسلامية للطباعة و النشر و التوزيع بيروت الطبعة الأولى
تلخيص منطق ارسطو لابن رشد تحقيق جيرار جهامي الناشر دار الفكر اللبناني الطبعة الأولى
- دراسات في الفلسفة اليونانية، علاء عبد المتعال، ومحمد فتحى عبد الله: كلية الآداب جامعة طنطا، دار الحضارة والنشر. طنطا.
- التعريفات، الشريف الجرجاني، تحقيق: جماعة من العلماء، الناشر دار الكتب العلمية بيروت- لبنان، الطبعة الأولى 1403هـ -1983م.
- تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام للتفتازاني مسعود بن عمر بن عبدالله تأليف: عبدالقادر الكردستاني تحقيق محمود أمين السيد دار الكتب العلمية الطبعة الأولى.
- درء تعارض العقل والنقل، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي، تحقيق الدكتور محمد رشاد سالم، الناشر جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية، الطبعة الثانية، 1411 هـ - 1991م.
- الرسالة، الشافعي محمد بن إدريس، تحقيق: أحمد شاكر، ط1، مكتبة الحلبي، مصر، 1940/1385.
- روضة الناظر وجنة المناظر في أصول الفقه على مذهب الإمام أحمد بن حنبل، ابن قدامة المقدسي، ط2، مؤسسة الريان للطباعة والنشر والتوزيع، بدون مكان النشر، 1423هـ/2002م.
- شرح برهان ارسطو لابن رشد تحقيق عبدالرحمن بدوي الناشر المجلس الوطني للثقافة و الفنون و الآداب سنة النسر 1984.
- شرح الكوكب المنير، للقنوجي، تحقيق محمد الزحيلي ونزيه حماد، ط2، مكتبة العبيكان، الرياض – السعودية، 1418هـ / 1997م.
- شرح مختصر الروضة، سليمان بن عبد القوي بن الكريم الطوفي الصرصري، أبو الربيع، نجم الدين، المحقق عبد الله بن عبد المحسن التركي، الناشر مؤسسة الرسالة، الطبعة الأولى، 1407 هـ / 1987 م.
- قضية الوجود والعدم في علم الكلام محمد عبدالفضيل رسالة دكتوراه جامعة الأزهر مكتبة جامعة الأزهر الطبعة الاولى 2011.
- مجموع الفتاوى، شيخ الإسلام أحمد بن تيمية، جمع وترتيب عبد الرحمن بن محمد بن قاسم رحمه الله، وساعده ابنه محمد وفقه الله، الناشر مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف - المدينة المنورة – السعودية، 1425 هـ - 2004 م.
- المختصر الكلامي، لابن عرفة محمد بن محمد بن عرفة المالكي، تحقيق نزار حمادي، الناشر دار الضياء الكويت، الطبعة الأولى.
- مفاتيح الغيب، أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري، الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة: الثالثة،1420 هـ.
- المسودة في أصول الفقه، آل تيمية، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، بدون ط، دار الكتاب العربي، بدون.
- المعتمد في أصول الفقه، أبو الحسين البصري تحقيق خليل الميس، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت، 1403هـ.
- المعتصر من شرح مختصر الأصول من علم الأصول، أبو المنذر محمود المنياوي، ط2، المكتبة الشاملة، مصر،1432هـ/2011م.
- المحصول في أصول الفقه، أبو بكر بن العربي، تحقيق حسين علي البدري وسعيد فودة، ط1، دار البيارق، عمان، 1420هـ / 1999م.
- المستصفى في علم أصول الفقه، أبو حامد الغزالي تحقيق محمد عبد السلام عبد الشافي، ط1، دار الكتب العلمية، بدون مكان النشر، 1413هـ/1993م.
- المنخول من تعليقات الأصول، أبو حامد الغزالي، تحقيق: محمد حسن هيتو، ط3، دار الفكر المعاصر، بيروت، 1419هـ/1998.
- ميزان الأصول في نتائج العقول، علاء الدين شمس النظر أبو بكر محمد بن أحمد السمرقندي، حققه وعلق عليه وينشره لأول مرة الدكتور محمد زكي عبد البر، الأستاذ بكلية الشريعة - جامعة قطر، ونائب رئيس محكمة النقض بمصر (سابقا)، الناشر مطابع الدوحة الحديثة، قطر، الطبعة: الأولى، 1404 هـ - 1984م.