صورة المرأة في إبداع النص والرسم جنيات لار لرجاء عالم وشادية عالم أنموذجًا دراسة سيميائية د. دانيا عبد الرحمن صالح الغامدي
Main Article Content
Abstract
Abstract:
The study of women image in text creativity and drawing of Lar Fairies by Rajaa Alem and Shadia Alem as a model aims to reveal women image dimensions in Raja’a Alem’s narration and Shadia Alam’s drawing.As women are the artistic work nerve in Lar Fairies. It traces its formation semantically at reality and fantasy level in the texts .It also embodies it in the accompanying paintings artistically as a name and Color. .It has been done through defining women image dimensions between reality and fantasy in Rajaa Alem’s narration , the dimensions of women image formation of Shadia Alem’s drawing, and revealing women representations between the text and drawing in their work .The research adopted the semiotic approach in dealing with the texts. The study came in two sections and four demands, the first of which deals with: the semantic dimensions of the image of women in the fairies of Lar in two requirements: the human equivalent and the realism of perception, and the fantasy equivalent and the symbolism of perception. The second section deals with: the formation of the image of women in the fairies of Lar in two requirements: the names of the fairies, and the colors of the fairies. Among the most prominent results: Drawing women image dimensions from Arab women reality in Raja Alem’s narration , the emergence of symbolic perception of the fairies idea in references to ancient mythology, and the enhancement of colors in Shadia Alem's drawings of the emotional connotations of each character of Lar Fairies.
Keywords: image, text, narration, symbol.
Article Details
References
المصادر والمراجع العربية:
- الرويلي، ميجان، البازعي، سعد (2002م) دليل الناقد الأدبي، المركز الثقافي العربي، المغرب.
- الحكيم، ريما (2016م) الفانتازيا في الأدب، الموسوعة العربية https://cutt.us/LEjpQ
- الخفاجي، كريم شلال (2012م) سيميائية الألوان في القرآن الكريم، دار المتقين، بيروت، لبنان.
- جواد، فاتن عبد الجبار (2010م) اللون لعبة سيميائية، ط1، دار مجدلاوي، عمان.
- زكريا، إبراهيم (2017م) الفنان والإنسان، مكتبة غريب، القاهرة، مصر.
- عالم، رجاء. عالم، شادية (1990م) جنيات لار، ط1، دار الفنون الجميلة للاستشارات والنشر، بيروت.
- عبد الحميد، شاكر (2001م) التفضيل الجمالي، عالم المعرفة، العدد 267، مارس2001، الكويت.
- عبيد، كلود (2013م) الألوان: دورها، تصنيفها، مصادرها، رمزيتها، ودلالتها، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر.
- علي، أسعد (1981م) مسرح الجمال والحب والفن في صميم الإنسان، ط3، دار الرائد، بيروت.
- لواتي، وردة (2015م) الأسطورة الأفريقية: خصائص ومميزات، مجلة إشكالات في اللغة والأدب، 13 مايو، ع 4.
- محمد، بلاسم (2008م) الفن التشكيلي قراءة سيميائية في أنساق الرسم، دار مجدلاوي، الأردن.
- مسعود، وافية (2015م) سيميائية اللون واستراتيجية الدلالة في رواية (أهل البياض) لمبارك ربيع، المجلة الجزائرية في الأنثروبولوجيا والعلوم الاجتماعية.
- نعمة، حسن (1994م) موسوعة ميثولوجيا وأساطير الشعوب القديمة، دار الفكر اللبناني، بيروت.
Arabic sources and references:
-Alrwaily, Mejan, Albazee, Saad (2002 AD) Literary Critic's Guide, Arab Cultural Center, Morocco.
- AlHakeem, Reema (2016 AD) Fantasy in literature, Arabic Encyclopedia, https://cutt.us/LEjpQ
- Alkhafaji, Kareem, Shalal (2012 AD) The Semiotics of Colors in the Holy Quran, House of Al-Mutaqeen, Beirut, Lebanon.
- Jawad, Faten Abdel-Jabbar (2010 AD), Color is a Semiotic Game, 1st edition, House of Majdalawi, Amman.
-Zakaria, Ibrahim (2017 AD) The Artist and the Human, Gharib Bookshop, Cairo, Egypt.
-Alem ,Rajaa. Alem, Shadia (1990 AD) Lar Fairies, 1st edition, House of Fine Arts for Consultation and Publishing, Beirut.
-Abdul Hamid, Shaker (2001 AD) Aesthetic Preference, World of Knowledge, Issue 267, March 2001, Kuwait.
- Obaid, Claude (2013AD) Colors: their role, classification, sources, symbolism, and significance, University Foundation for Studies and Publishing.
-Ali, Asaad (1981 AD) Theater of Beauty, Love, and Art in the Heart of Man, 3rd Edition,Printing House of Al-Raed, Beirut.
- Lawati, Wardah (2015 AD) The African Myth: Characteristics and Advantages, Journal of ambiguities in Language and Literature, May 13, Issue 4.
- Mohamed, Balasem (2008 AD) Fine art is a semiotic reading in the formats of painting, House of Majdalawi, Amman.
- Masuod, Wafya (2015 AD) The semiotics of color and the strategy of significance in the novel (People of Whiteness) by Mubarak Rabie, Algerian Journal of Anthropology and Social Sciences.
-Nemh, Hasan (1994 AD) Encyclopedia of mythology and mythology of ancient peoples, House of Lebanese Thought, Beirut.