Ijtihad of the imitator and imitation of the diligent الدكتور / وليد بن عبد الرحمن بن عبدالله الحمدان*
Main Article Content
Abstract
it, and because many people do not understand this issue and the reward for it is great if the intention is correct, and that whoever strives and is right has two rewards. All those who are addressed by Sharia have a type of Ijtihad in some cases, because Ijtihad in Sharia does not focus on extracting rulings from their evidence, rather this is one of the two types of Ijtihad, and the other type is one of the issues of this research.
Research Methodology : Analytical method
Conclusions:
1 - Taqlid is permissible or obligatory for ordinary Muslims, and they are not burdened beyond their means. Rather, it is valid for them to make Ijtihad in the following issues: Al-Moqalid strives to fulfill the mandatories, just as he strives to show evidence for the occurrence of rulings according to his experience. Al-Moqalid strives to choose the mufti and has the right to consult whoever he wants, and does not require the pious and the most knowledgeable, even if their referendum is more complete, when there are many fatwas and sayings.
2- As for the Mujtahid, the basic principle is that it is forbidden to imitate him and it is obligatory to make Ijtihad except in cases: If time is short for him, then, it is permissible for him to imitate someone who is more knowledgeable. If the judge binds him with a judgment, he is obliged to submit to him even if he goes against his doctrine or opinion, if statements and evidence are equal before him.
Keywords: Ijtihad - takleed - fatwa - evidence - judiciary
Article Details
References
المصادر والمراجع
- أحكام القرآن، أبو بكر أحمد بن علي الرازي الجصاص، تحقيق محمد الصادق قمحاوي، دار إحياء التراث العربي، ومؤسسة التاريخ العربي، بيروت، لبنان،1412هـ/1992م .
- أصول الفقه الإسلامي, وهبة الزحيلي, دار الفكر, (ط.1) 1406هـ ـ.
- أصول مذهب الإمام أحمد , الدكتور عبدالله التركي , مؤسسة الرسالة , (ط.3)1410هـ .
- أضواء البيان في تفسير القرآن بالقرآن , محمد الأمين الشنقيطي , مكتبة ابن تيمية , القاهرة , طبعة 1413هـ ـ.
- إعلام الموقعين عن رب العالمين , ابن قيم الجوزية , دار الكتب العلمية , رتبه وضبطه محمد عبد السلام إبراهيم , (ط.1).
- إرشاد الفحول , الشوكاني, تحقيق أبي مصعب البدري , دار الفكر , لبنان , (ط.1) 1412هـ ـ.
- أدب الفتوى وشروط المفتي وصفة المستفتي، أبو عمرو ابن الصلاح, تحقيق الدكتور رفعت فوزي عبد المطلب , (ط.1) , القاهرة , مكتبة الخانجي ,1413هـ ـ.
- الاجتهاد في الشريعة , محمد فوزي فيض الله , (ط.1) مكتبة دار التراث, الكويت , 1404ه ـ.
– الاجتهاد، صالح الفوزان، (ط.1) , الرياض , دار المسلم، 1412هـ .
- الإحكام في أصول الأحكام , سيف الدين أبو الحسن الآمدي , تعليق عبد الرزاق عفيفي , (ط.2) المكتب الإسلامي 1402هـ ـ.
- الإحكام في أصول الأحكام , ابن حزم الأندلسي , حققه لجنة من العلماء دار الجيل , لبنان , (ط.2)1407هـ ـ.
– الاعتصام , أبو إسحاق الشاطبي, تحقيق سليم الهلالي, دار ابن عفان , الخبر (ط.1) 1412هـ .
- البحر المحيط في أصول الفقه، بدر الدين الزركشي, تحرير الدكتور عبدالستار أبو غدة , وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية , الكويت, (ط.2)1413هـ .
- التمهيد في أصول الفقه، أبو الخطاب الكلوذاني الحنبلي, محفوظ بن أحمد, دراسة وتحقيق الدكتور محمد علي إبراهيم , (ط 1), مكة المكرمة, جامعة أم القرى , 1406هـ .
- التقليد والإفتاء والاستفتاء , عبدالعزيز الراجحي , دار طيبة الرياض ,(ط.1) 1413هـ .
- التحرير في أصول الفقه , الكمال بن الهمام مع شرحه : تيسير التحرير محمد أمين المعروف بأمير باد شاه , دار الباز ودار الكتب العلمية . 1403هـ .
- تبصرة الحكام في أصول الأقضية ومناهج الأحكام، ابن فرحون المالكي أبو الوفاء إبراهيم بن محمد، تعليق : جمال المرعشلي، (ط.1) دار الكتب العلمية، بيروت1416هـ .
- جامع بيان العلم وفضله , أبو عمر يوسف بن عبد البر , ت/ أبي الأشبال الزهيري , (ط.1) دار ابن الجوزي السعودية ,1414هـ .
- جامع البيان في تأويل القرآن، لأبي جعفر محمد بن جرير الطبري، دار الكتب العلمية، بيروت، (ط.1) 1412هـ .
- الجامع لأحكام القرآن،القرطبي , محمد بن أحمد , الهيئة المصرية للكتاب , مصر , مركز تحقيق التراث مصورة عن الطبعة الثانية بدار الكتب المصرية .
- جمع الجوامع، ابن السبكي وشرحه لجلال الدين المحلي مع حاشية البناني، (ط.2) مصورة المطبعة الأميرية .
- روضة الناظر وجنة المناظر, ابن قدامة المقدسي, ت/الدكتور عبدالكريم النملة, (ط.2) مكتبة الرشد , الرياض 1414هـ .
- رد المحتار على الدر المختار، الإمام ابن عابدين، (ط.3) مطبعة مصطفى الحلبي، 1404هـ ـ.
- الرد على من أخلد إلى الأرض، جلال الدين السيوطي، تحقيق : د/ فؤاد عبدالمنعم، مؤسسة شباب الجامعة للطباعة والنشر، 1405هـ .
- روضة الطالبين وعمدة المفتين، الإمام يحي بن شرف النووي , إشراف زهير الشاويش, (ط 2) بيروت , المكتب الإسلامي , 1405هـ .
- شرح منتهى الإرادات. البهوتي الحنبلي, منصور،المملكة العربية السعودية, نشر وتوزيع إدارات البحوث العلمية.
- العدة في أصول الفقه، أبو يعلي محمد بن الحسين الفراء البغداي الحنبلي، حققه وعلق عليه وخرج نصه د . أحمد بن علي سير المباركي، م 4، الطبعة الأولي1410هــ/1990م، المملكة العربية السعودية .
- القول المفيد في حكم التقليد, الشوكاني , دراسة وتحقيق الدكتور شعبان محمد إسماعيل, دار ابن حزم, (ط 1) 1425هـ ـ.
- قواعد الأحكام في مصالح الأنام , عز الدين بن عبد السلام , مؤسسة الريان , بيروت طبعة جديدة 1410هـ .
- قواطع الأدلة في أصول الفقه، أبو المظفر منصور بن محمد السمعاني, ت/د علي الحكمي , (ط 1), الرياض,1419هـ .
- الكامل في ضعفاء الرجال، أحمد بن عبد الله ابن عدي, تحقيق/عادل عبد الموجود وعلي معوض , (ط.1) , بيروت , دار الكتب العلمية ,1418هـ .
- لوامع الأنوار البهية شرح الدرة المضية, محمد السفاريني الحنبلي, (ط.3) المكتب الإسلامي, بيروت, 1411هـ .
- لسان العرب , ابن منظور الأفريقي , دار صادر , بيروت , (ط.1) 1410هـ .
- مجموعة الرسائل والمسائل النجدية لبعض علماء نجد الأعلام , أشرف عليه عبد السلام آل عبد الكريم , دار العاصمة , الرياض , (ط.2)1409هـ .
- المحرر في السياسة الشرعية، د فهد العجلان،مركز آفاق المعرفة،الرياض الطبعة الأولى 1443هـ.
- المستدرك على مجموع فتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية، جمعه ورتبه وطبعه علي نفقته محمد بن عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الطبعة الأولي، 1418هـ،
- مواهب الجليل لشرح مختصر خليل، أبي عبدالله الحطاب، وبهامشه التاج والإكليل،(ط.2) دار الفكر، 1398هـ .
- الموافقات في أصول الشريعة , أبو إسحاق الشاطبي , شرحه عبد الله دراذ ,(ط.1) دار الكتب العلمية ,1411هـ ـ.
- المسودة في أصول الفقه , آل تيمية , جمع شهاب الدين أبو العباس الحنبلي , ت/محمد يحي الدين عبد الحميد , مطبعة المدني .
- المصباح المنير , الفيومي , دار الكتب العلمية , لبنان , (ط.1) 1414هـ .
- مجموع الفتاوى، ابن تيمية , جمع عبدالرحمن ابن قاسم , طبع مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف , 1416هـ .
- المجموع شرح المهذب ومعه فتح العزيز، الإمام محيي الدين النووي، دار الفكر .
- المستصفى من علم الأصول , الغزالي , المطبعة الأميرية ببولاق , (ط.1) .
- الواضح في أصول الفقه , الدكتور محمد الأشقر , دار النفائس , الطبعة الرابعة، 1412هـ .