التخارج في الوصية دراسة فقهية مقارنة بالقانون اليمني د. هادي حزام الصرابي(1)

Main Article Content

مجلة الأندلس مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية و الاجتماعية

Abstract

Abstract


 


 


The paper discusses the topic of "Excluding a Beneficiary from a Will Deed by Consensus Consent", a jurisprudential study in comparison with the Yemeni law, where the research aims to know what is meant by exclusion in the will, its legitimacy, evidence and conditions, the cases of the will, and the forms of the exclusion, as a solution to conflict and discord as well as the ways to categorizing its issues. The research included an introduction and four topics that show In the first topic what is meant by the exclusion in the will which is: for the heirs to reconcile to the removal of the a beneficiary or more from the will in exchange for money paid by all or some of the heirs from the estate or other sources to the beneficiary. It is clear in the second topic that the exclusion is permissible and that it is a type of reconciliation between partners or heirs in their funds, and it became clear in the third topic that there must be general conditions for the exclusion, such as the eligibility of the exclusion parties and the ownership of what is being excluded, and that it is known, valid to be compensable, and with the consent of the two parties. It also became clear that there must be conditions in the will in which the exclusion takes place, to be within the limits of a third or less, for non-heirs, and in permissible matters that are not forbidden. It was found in the fourth study that the will must be valid or dependent on the permission of the heirs, so that it becomes valid if the heirs allow it; but if they refused the exclusion, it is rejected or what exceeds the third. If there is no dispute or disagreement, then the will is taken out before the distribution of the inheritance in order to avoid being imperfect or incomplete, then the estate is distributed according to the beneficiaries. It has been shown that the exclusion in the will has many forms and methods of dividing it, illustrated with examples for each form, and that it is a solution for disputes and conflicts between the beneficiary and the heirs.


In conclusion, the researcher recommended the need to strengthen religious conviction by raising awareness of the penalty for depriving the beneficiary person of the will, and he also recommended working on amending the civil law by introducing a chapter in the exclusion and explaining its controls and provisions. Moreover, he recommended the importance of raising community awareness of the exclusion in the will, as a means of resolving disputes and conflicts between the heirs and the beneficiaries.


 

Article Details

Section
المقالات

References

الفهارس العامة:

ابن الامير: محمد بن إسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني الكحلاني ثم الصنعاني أبو إبراهيم عز الدين المعرف بالأمير(ت1182هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من جمع ادلة الاحكام، دار الحديث، مصر- القاهرة، بدون طبعة والتاريخ بدون.

ابن المنذر: 1- فهرس المراجع والمصادر

أبو بكر محمد بن إبراهيم بن المنذر النيسابوري (ت: 319 هـ) الإجماع لابن المنذر وثق نصوصه وعلَّق عليه: أبوعبد الأعلى خالد بن محمد بن عثمان المصري،

ابن جزي: أبو القاسم، محمد بن أحمد بن محمد بن عبد الله، ابن جزي الكلبي الغرناطي (ت: 741هـ)، القوانين الفقهية.

ابن حجر: أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (ت: 852هـ)، التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير، تحقيق: أبو عاصم حسن بن عباس بن قطب، مؤسسة قرطبة، مصر، الطبعة الأولى, 1416هـ, 1995م.

ابن حجر: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي, فتح الباري شرح صحيح البخاري, تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي, دار المعرفة - بيروت, طبعة بدون.

ابن قدامه: أبو محمد موفق الدين عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامة المقدسي ثم الدمشقي الحنبلي، الشهير بابن قدامة المقدسي (ت: 620 هـ)، المغني شرح مختصر الخرقي، المغني لابن قدامة، دار إحياء التراث العربي، الطبعة الأولى, 1405 هـ / 1985م.

ابن منظور: أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم. لسان العرب, دار صادر. بيروت –لبنان- الطبعة الثالثة - 1414 هـ.

الألباني: محمد ناصر الدين الألباني ت: 1420هـ، إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل، إشراف: زهير الشاويش،، المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة: الثانية 1405 هـ - 1985م.

الاوقاف الكويتية: وزارة الاوقاف- الكويتية، الموسوعة الفقهية الكويتية، دار السلاسل – الكويت، الطبعة الثانية

البخاري: أبو عبد الله محمد بن إسماعيل، صحيح البخاري، تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر

البركتي: محمد عميم الإحسان المجددي،، التعريفات الفقهية، دار الكتب العلمية 1424هـ - 2003م

البيهقي: أحمد بن الحسين بن علي بن موسى الخُسْرَوْجِردي الخراساني أبو بكر البيهقي (ت: 458هـ)، السنن الكبرى، تحقيق محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، الطبعة الثالثة، 1424 هـ - 2003م.

الترمذي: محمد بن عيسى بن سورة بن موسى بن الضحاك الترمذي (ت:279هـ) الجامع الكبير (سنن الترمذي) تحقيق: شعيب الارنؤوط، الرسالة العلمية – بيروت - الطبعة الاولى,1430 هـ - 2009.

الحطاب: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن محمد بن عبد الرحمن الطرابلسي المغربي، المعروف بالحطاب الرُّعيني المالكي (ت: 954 هـ), مواهب الجليل لشرح مختصر الخليل, تحقيق: زكريا عميرات, دار عالم الكتب بيروت- لبنان, طبعة وتاريخ بدون

حيدر: علي حيدر خواجه أمين أفندي (ت: 1353هـ), درر الحكام في شرح مجلة الأحكام, تعريب: فهمي الحسيني, دار الجيل, الطبعة الأولى، 1411هـ - 1991م

الدارقطني: أبو الحسن علي بن عمر بن أحمد بن مهدي بن مسعود بن النعمان بن دينار البغدادي الدارقطني (ت: 385هـ)، سنن الدارقطني، حققه وضبط نصه وعلق عليه: شعيب الارنؤوط، حسن عبد المنعم شلبي، عبد اللطيف حرز الله، أحمد برهوم، مؤسسة الرسالة بيروت – لبنان، الطبعة الأولى, 1424 هـ, 2004 م.

الزحيلي: أ. د. وَهْبَة بن مصطفى الزُّحَيْلِيّ، الفِقْهُ الإسلاميُّ وأدلَّتُهُ، دار الفكر - سوريَّة – دمشق، الطبعة: الرَّابعة المنقَّحة، التاريخ بدون.

الزيات وآخرون: مجمع اللغة، أحمد الزيات وإبراهيم مصطفى وحامد عبد القادر ومحمد النجار، المعجم الوسيط، دار الدعوة، القاهرة الطبعة والتاريخ بدون.

زيدان: عبد الكريم زيدان, علم اصول الفقه, مؤسسة الرسالة العلمية, بيروت – لبنان, الطبعة السادسة،1979م-1471هـ.

الزيلعي: عثمان بن علي بن محجن البارعي، فخر الدين الزيلعي (ت: 743 هـ), تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشِّلْبِيِّ, حاشية: شهاب الدين أحمد بن محمد بن أحمد بن يونس بن إسماعيل بن يونس الشِّلْبِيُّ (ت:1021هـ)، المطبعة الكبرى الأميرية - بولاق، القاهرة, الطبعة الأولى، 1313 هـ.

الشربيني: شمس الدين، محمد بن أحمد الخطيب الشربيني الشافعي (ت: 977هـ)، مغني المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج، دار الكتب العلمية الطبعة الأولى، 1415هـ - 1994م.

الصنعاني: ابو بكر عبدالرزاق بن همام بن نافع الحميري اليماني الصنعاني(ت: 211), المصنف, تحقيق: حبيب الرحمن الأعضمي, المجلس العلمي – الهند، الطبعة الثانية,1403هـ.

طوق النجاة، الطبعة الاولى، (1422هــ).

الغامدي : الدكتور ناصر بن محمد بن مشري, الخلاصة في علم الفرائض, الطبعة الرابعة دار الطيبة الخضراء, مكة, 1426م.

الفرضي: ابراهيم بن عبد الله الفرضي, العذب الفائض شرح عمدة الفرائض,( 2/115), دار الفكر- مصر, الطبعة الثانية, 1394هـ،

الفيروزآبادى : مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادى (ت: 817هـ)، القاموس المحيط, مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت – لبنان، الطبعة الثامنة، 1426 هـ - 2005 م.

قانون الأحوال الشخصية رقم(20) لسنة 1992م.

القانون المدني رقم (14) لسنة 2002م.

الكوثر الجاري إلى رياض أحاديث البخاري, تحقيق: الشيخ أحمد عزو عناية, دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان, الأولى، 1429 هـ - 2008 م.

الكوراني: أحمد بن إسماعيل بن عثمان بن محمد الكوراني الشافعي ثم الحنفي (ت: 893 هـ)

المرغيناني: علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني (ت: 593هـ), الهداية في شرح بداية المبتدي, تحقيق: طلال يوسف، دار احياء التراث العربي - بيروت – لبنان, الطبعة والتاريخ بدون.

مسلم: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (ت: 261هـ)، المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم /صحيح مسلم/: تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة والتاريخ بدون.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>