اسم الباحث :
د. عامر فائل محمد بلحاف*
DOI :
https://doi.org/10.35781/1637-000-0103-003
ملخص البحث :
هدف هذا البحث إلى دراسة قضية نحوية ثار حولها الجدل في التراث اللغويّ العربي القديم، وهي تناوب الأدوات في المعنى التي انقسم البصريون والكوفيون بين قابل فيها ورافض منكر ووفق منهج وصفي تحليلي، فقسّم إلى أربعة مباحث، عرض المبحث الأول الأدوات التي ثار حولها الجدل بعد أن جمعها من المظان النحوية، وتعقّب المبحث الثاني ارتحال ظاهرة التناوب من علم التفسير إلى علم النحو ونظرة المفسّر والنحوي للأداة في نصّ ما، فيما حلّل المبحث الثالث رؤية النحويين للتناوب وآراءهم المختلفة فيه بين مجيز ومانع، وخُصّص المبحث الرابع والأخير لظاهرة التناوب واللغات السامية، وفيه ناقش رؤى بعض أرباب اللغات السامية في هذه المسألة. وقد تابع البحث - بعد التحليل والمناقشة - الكوفيين في القول بـ (تناوب الأدوات في المعنى)؛ لأنّه وجد في قول البصريين بالمنع نوعًا من التقييد الذي لا تقبله اللغة ولا يطيقه الكلام والمتكلمون، فليس الأصل في الأداة أنْ تدلّ على معنى واحد، بل الأصل فيها التنويع والاتساع، ولاسيما أنّ هذه الظاهرة - ظاهرة التناوب - تُسنَـد بكلام الله عـزّ وجل وتُعضد كذلك بكلام العرب.
الكلمات المفتاحية: التناوب، الأدوات، المعنى، النحو.
Abstract
This research tackled a syntactic issue that sparked debate in the ancient Arabic linguistic heritage, which is the alternation of tools in meaning that divided the Basrans and the Kufans into those who accepted it and those who rejected it. The study was divided into four sections. The first section presented the tools around which the debate arose after gathering them from linguistic sources. The second section traced the migration of the alternation phenomenon from the science of interpretation to the science of syntax and the interpretation of the interpreter and the grammarian of a tool in a text. The third section analyzed the views of grammarians on alternation and their different opinions on it between permitting and prohibiting. The fourth and final section was dedicated to the alternation phenomenon and Semitic languages, discussing the views of some Semitic language experts on this issue. After analysis and discussion, the research followed the Kufans in stating that tools alternate in meaning because they found in the Basrans' prohibition a type of restriction that is not accepted by language and is not tolerable by speech and speakers. The essence of the tool is not to indicate a single meaning, but its essence is diversity and expansion, especially since this phenomenon - the alternation phenomenon - is supported by the words of God Almighty and is also supported by the words of the Arabs.
Keywords: alternate, tools, meaning, grammar
رجوع
تحميل البحث