ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية Controls preventing cooperation in sin and aggression And its applications in some financial transactions د. ناصر محمد عمر العبيدي* الملخص الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعدُ: فقد عالجت في بحث ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية جملة من الأمور المهمة، فمن ذلك: تعريف التعاون على الإثم والعدوان من الناحية اللغوية والشرعية، كذلك ذكرت أدلة المنع من التعاون على الإثم والعدوان، وبينت ما ذكره أهل العلم بهذا الصدد، وذكرت أن من أهداف البحث الوقوف على ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان، واستظهار الأدلة التي وضعها أهل العلم في هذا الباب، أيضًا معرفة مدى جواز التعاون على الإثم والعدوان مع المسلم وغيره، ثم تحدث البحث عن ضوابط منع هذا التعاون، فذكر ضابط النية والقصد، وما للفقهاء في ذلك، وغيره من الضوابط، مع ذكر نماذج تطبيقية على بعض المعاملات المالية، مع ذكر كلام العلماء في ذلك وما ذهب إليه كل مذهب مع ذكر أدلته ووجه الدلالة منها، وقد خلصت من ذلك بجملة من النتائج، والتي كان منها أن أصول الشريعة قاضية بمنع التعاون على الإثم والعدوان، وأن قصد المعين معتبر في مسألة التعاون على الإثم والعدوان في المعاملات المالية وغيرها، وأن جمهور الفقهاء لا يفرقون بين المسلم وغيره في هذه المسألة، وقد كان ذلك كله وفق منهجية متبعة من عزو الآيات بذكر اسم السورة ورقم الآية، وتخريج الأحاديث حسب ما جرت به العادة من أن الحديث إذا كان في الصحيحين أو في أحدهما، اكتفيت بالعزو إلى من أخرجه، وإذا كان خارجهما فإني أخرجه ثم أحكم عليه، والله من وراء القصد، وهو حسبي ونعم الوكيل. الكلمات المفتاحية: التعاون، الإثم والعدوان، المعاملات المالية. Abstract Praise be to God alone, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet, and after: In the study “The Rule of Cooperation in Sin and Transgression,” I dealt with a number of important matters, including: the definition of cooperation in sin and aggression from a linguistic and legal perspective. I also mentioned the evidence for prohibiting cooperation in sin and transgression. Sin and transgression, and I explained what the scholars mentioned in this regard, and stated that one of the aims of the research is to determine the controls for preventing cooperation in sin and transgression, and to recall the evidence that the scholars have put forward in this section, as well as knowing the extent of the permissibility of cooperating in sin and transgression with a Muslim and others. Then the research talked about the controls for preventing this cooperation, mentioning the criterion of intention and intention, and what the jurists have regarding that, and other controls, while mentioning examples applied to some financial transactions, while mentioning the words of the scholars in that regard and what each doctrine adhered to, mentioning its evidence and the significance of it. I concluded from this with a number of results, including that the principles of Sharia law prohibit cooperation in sin and transgression, and that the intention of the specific person is considered in the issue of cooperation in sin and transgression in financial and other transactions, and that the majority of jurists do not differentiate between a Muslim and others in this issue. All of this was according to a followed methodology of attributing the verses by mentioning the name of the surah and the number of the verse, and grading the hadiths according to what was the custom, that if the hadith was in the two Sahih books or in one of them, I was satisfied with attributing it to the one who reported it, and if it was outside of them, then I would take it out and then judge it. By God From behind the intention, and He is sufficient for me and He is the best disposer of affairs. Keywords: Cooperation, Sin and aggression, Financial transactions جامعة الأندلس للعلوم والتقنية مجلات الاندلس من افضل المجلات العلمية لنشر الابحاث الرصينة بما يتوافق مع شروط اسكوبس وقواعد البيانات العالمية مجلة علمية منذو عشرين سنة حاصلة على معامل تاثير ارسيف وكروسرف وهي من ارخص المجلات العلمية رؤيتها تشجيع الباحثين على نشر الابحاث وتعزيز المجال البحثي بالعاصمة صنعاء لدها مجلة علمية للعلوم الانسانية والاجتماعية ومجلة علمية للعلوم التطبيقية وقد تم نشر اكثر من 80 عدد مايقارب 600 بحث - مجلة الأندلس للبحوث مجلة علمية محكمة ابحاث علمية صنعاء افضل مجلة علمية مجلة الاندلس للعلوم الانسانية والتطبيقية مجلة علوم انسانية مجلة للعلوم التطبيقية جامعة الاندلس افضل مجلة علمة لنشر ابحاث الباحثين والحصول على DOI مجلة معتمدة دوليا مجلة جامعة الاندلس الجمهورية اليمنية مجلة الأندلس للبحوث

ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية Controls preventing cooperation in sin and aggression And its applications in some financial transactions د. ناصر محمد عمر العبيدي* الملخص الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعدُ: فقد عالجت في بحث ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية جملة من الأمور المهمة، فمن ذلك: تعريف التعاون على الإثم والعدوان من الناحية اللغوية والشرعية، كذلك ذكرت أدلة المنع من التعاون على الإثم والعدوان، وبينت ما ذكره أهل العلم بهذا الصدد، وذكرت أن من أهداف البحث الوقوف على ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان، واستظهار الأدلة التي وضعها أهل العلم في هذا الباب، أيضًا معرفة مدى جواز التعاون على الإثم والعدوان مع المسلم وغيره، ثم تحدث البحث عن ضوابط منع هذا التعاون، فذكر ضابط النية والقصد، وما للفقهاء في ذلك، وغيره من الضوابط، مع ذكر نماذج تطبيقية على بعض المعاملات المالية، مع ذكر كلام العلماء في ذلك وما ذهب إليه كل مذهب مع ذكر أدلته ووجه الدلالة منها، وقد خلصت من ذلك بجملة من النتائج، والتي كان منها أن أصول الشريعة قاضية بمنع التعاون على الإثم والعدوان، وأن قصد المعين معتبر في مسألة التعاون على الإثم والعدوان في المعاملات المالية وغيرها، وأن جمهور الفقهاء لا يفرقون بين المسلم وغيره في هذه المسألة، وقد كان ذلك كله وفق منهجية متبعة من عزو الآيات بذكر اسم السورة ورقم الآية، وتخريج الأحاديث حسب ما جرت به العادة من أن الحديث إذا كان في الصحيحين أو في أحدهما، اكتفيت بالعزو إلى من أخرجه، وإذا كان خارجهما فإني أخرجه ثم أحكم عليه، والله من وراء القصد، وهو حسبي ونعم الوكيل. الكلمات المفتاحية: التعاون، الإثم والعدوان، المعاملات المالية. Abstract Praise be to God alone, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet, and after: In the study “The Rule of Cooperation in Sin and Transgression,” I dealt with a number of important matters, including: the definition of cooperation in sin and aggression from a linguistic and legal perspective. I also mentioned the evidence for prohibiting cooperation in sin and transgression. Sin and transgression, and I explained what the scholars mentioned in this regard, and stated that one of the aims of the research is to determine the controls for preventing cooperation in sin and transgression, and to recall the evidence that the scholars have put forward in this section, as well as knowing the extent of the permissibility of cooperating in sin and transgression with a Muslim and others. Then the research talked about the controls for preventing this cooperation, mentioning the criterion of intention and intention, and what the jurists have regarding that, and other controls, while mentioning examples applied to some financial transactions, while mentioning the words of the scholars in that regard and what each doctrine adhered to, mentioning its evidence and the significance of it. I concluded from this with a number of results, including that the principles of Sharia law prohibit cooperation in sin and transgression, and that the intention of the specific person is considered in the issue of cooperation in sin and transgression in financial and other transactions, and that the majority of jurists do not differentiate between a Muslim and others in this issue. All of this was according to a followed methodology of attributing the verses by mentioning the name of the surah and the number of the verse, and grading the hadiths according to what was the custom, that if the hadith was in the two Sahih books or in one of them, I was satisfied with attributing it to the one who reported it, and if it was outside of them, then I would take it out and then judge it. By God From behind the intention, and He is sufficient for me and He is the best disposer of affairs. Keywords: Cooperation, Sin and aggression, Financial transactions

ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية Controls preventing cooperation in sin and aggression And its applications in some financial transactions د. ناصر محمد عمر العبيدي* الملخص الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعدُ: فقد عالجت في بحث ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية جملة من الأمور المهمة، فمن ذلك: تعريف التعاون على الإثم والعدوان من الناحية اللغوية والشرعية، كذلك ذكرت أدلة المنع من التعاون على الإثم والعدوان، وبينت ما ذكره أهل العلم بهذا الصدد، وذكرت أن من أهداف البحث الوقوف على ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان، واستظهار الأدلة التي وضعها أهل العلم في هذا الباب، أيضًا معرفة مدى جواز التعاون على الإثم والعدوان مع المسلم وغيره، ثم تحدث البحث عن ضوابط منع هذا التعاون، فذكر ضابط النية والقصد، وما للفقهاء في ذلك، وغيره من الضوابط، مع ذكر نماذج تطبيقية على بعض المعاملات المالية، مع ذكر كلام العلماء في ذلك وما ذهب إليه كل مذهب مع ذكر أدلته ووجه الدلالة منها، وقد خلصت من ذلك بجملة من النتائج، والتي كان منها أن أصول الشريعة قاضية بمنع التعاون على الإثم والعدوان، وأن قصد المعين معتبر في مسألة التعاون على الإثم والعدوان في المعاملات المالية وغيرها، وأن جمهور الفقهاء لا يفرقون بين المسلم وغيره في هذه المسألة، وقد كان ذلك كله وفق منهجية متبعة من عزو الآيات بذكر اسم السورة ورقم الآية، وتخريج الأحاديث حسب ما جرت به العادة من أن الحديث إذا كان في الصحيحين أو في أحدهما، اكتفيت بالعزو إلى من أخرجه، وإذا كان خارجهما فإني أخرجه ثم أحكم عليه، والله من وراء القصد، وهو حسبي ونعم الوكيل. الكلمات المفتاحية: التعاون، الإثم والعدوان، المعاملات المالية. Abstract Praise be to God alone, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet, and after: In the study “The Rule of Cooperation in Sin and Transgression,” I dealt with a number of important matters, including: the definition of cooperation in sin and aggression from a linguistic and legal perspective. I also mentioned the evidence for prohibiting cooperation in sin and transgression. Sin and transgression, and I explained what the scholars mentioned in this regard, and stated that one of the aims of the research is to determine the controls for preventing cooperation in sin and transgression, and to recall the evidence that the scholars have put forward in this section, as well as knowing the extent of the permissibility of cooperating in sin and transgression with a Muslim and others. Then the research talked about the controls for preventing this cooperation, mentioning the criterion of intention and intention, and what the jurists have regarding that, and other controls, while mentioning examples applied to some financial transactions, while mentioning the words of the scholars in that regard and what each doctrine adhered to, mentioning its evidence and the significance of it. I concluded from this with a number of results, including that the principles of Sharia law prohibit cooperation in sin and transgression, and that the intention of the specific person is considered in the issue of cooperation in sin and transgression in financial and other transactions, and that the majority of jurists do not differentiate between a Muslim and others in this issue. All of this was according to a followed methodology of attributing the verses by mentioning the name of the surah and the number of the verse, and grading the hadiths according to what was the custom, that if the hadith was in the two Sahih books or in one of them, I was satisfied with attributing it to the one who reported it, and if it was outside of them, then I would take it out and then judge it. By God From behind the intention, and He is sufficient for me and He is the best disposer of affairs. Keywords: Cooperation, Sin and aggression, Financial transactions

Research ابحاث المجلة | الابحاث المنشورة

اسم الباحث     :    د. ناصر محمد عمر العبيدي*
DOI     :    https://doi.org/10.35781/1637-000-0101-006
ملخص البحث     :    الملخص الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعدُ: فقد عالجت في بحث "ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان وتطبيقاته في بعض المعاملات المالية" جملة من الأمور المهمة، فمن ذلك: تعريف التعاون على الإثم والعدوان من الناحية اللغوية والشرعية، كذلك ذكرت أدلة المنع من التعاون على الإثم والعدوان، وبينت ما ذكره أهل العلم بهذا الصدد، وذكرت أن من أهداف البحث الوقوف على ضوابط منع التعاون على الإثم والعدوان، واستظهار الأدلة التي وضعها أهل العلم في هذا الباب، أيضًا معرفة مدى جواز التعاون على الإثم والعدوان مع المسلم وغيره، ثم تحدث البحث عن ضوابط منع هذا التعاون، فذكر ضابط النية والقصد، وما للفقهاء في ذلك، وغيره من الضوابط، مع ذكر نماذج تطبيقية على بعض المعاملات المالية، مع ذكر كلام العلماء في ذلك وما ذهب إليه كل مذهب مع ذكر أدلته ووجه الدلالة منها، وقد خلصت من ذلك بجملة من النتائج، والتي كان منها أن أصول الشريعة قاضية بمنع التعاون على الإثم والعدوان، وأن قصد المعين معتبر في مسألة التعاون على الإثم والعدوان في المعاملات المالية وغيرها، وأن جمهور الفقهاء لا يفرقون بين المسلم وغيره في هذه المسألة، وقد كان ذلك كله وفق منهجية متبعة من عزو الآيات بذكر اسم السورة ورقم الآية، وتخريج الأحاديث حسب ما جرت به العادة من أن الحديث إذا كان في الصحيحين أو في أحدهما، اكتفيت بالعزو إلى من أخرجه، وإذا كان خارجهما فإني أخرجه ثم أحكم عليه، والله من وراء القصد، وهو حسبي ونعم الوكيل. الكلمات المفتاحية: التعاون، الإثم والعدوان، المعاملات المالية.
Abstract Praise be to God alone, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet, and after: In the study “The Rule of Cooperation in Sin and Transgression,” I dealt with a number of important matters, including: the definition of cooperation in sin and aggression from a linguistic and legal perspective. I also mentioned the evidence for prohibiting cooperation in sin and transgression. Sin and transgression, and I explained what the scholars mentioned in this regard, and stated that one of the aims of the research is to determine the controls for preventing cooperation in sin and transgression, and to recall the evidence that the scholars have put forward in this section, as well as knowing the extent of the permissibility of cooperating in sin and transgression with a Muslim and others. Then the research talked about the controls for preventing this cooperation, mentioning the criterion of intention and intention, and what the jurists have regarding that, and other controls, while mentioning examples applied to some financial transactions, while mentioning the words of the scholars in that regard and what each doctrine adhered to, mentioning its evidence and the significance of it. I concluded from this with a number of results, including that the principles of Sharia law prohibit cooperation in sin and transgression, and that the intention of the specific person is considered in the issue of cooperation in sin and transgression in financial and other transactions, and that the majority of jurists do not differentiate between a Muslim and others in this issue. All of this was according to a followed methodology of attributing the verses by mentioning the name of the surah and the number of the verse, and grading the hadiths according to what was the custom, that if the hadith was in the two Sahih books or in one of them, I was satisfied with attributing it to the one who reported it, and if it was outside of them, then I would take it out and then judge it. By God From behind the intention, and He is sufficient for me and He is the best disposer of affairs. Keywords: Cooperation, Sin and aggression, Financial transactions رجوع       تحميل البحث