اسم الباحث :
د. بسّام البرقاوي(1) د. هادية المشيخي(2)
DOI :
https://doi.org/10.35781/1637-000-091-005
ملخص البحث :
الملّخص
تعلّقت همّتنا في هذا المقال بالبحث في الخطاب الواصف للذّاكرة في تجربة النّاقد والرّوائي التّونسي محمّد الباردي. وما كنّا لننشغل بهذا المبحث لو لم نجد حديث الذّاكرة في هذه التّجربة حديثا لذيذا مشتهى. يحكيه الباردي نصا سرديّا لا يخلو من نفحات شعريّة. ويثبته موقفا نقديّا لا نعدم فيه أصالة وطرافة. وبنينا عملنا هذا على محاور خمسة: تعلّق أوّلها بإشكاليّة التّذكر والأيديولوجيا، واتّصل ثانيها بما سمّيناه الذّاكرة والكيان، وارتبط ثالثها بموضوع الذّاكرة والكتابة، وانشدّ رابعها إلى قضيّة الذّاكرة والنّسيان، وانشغل خامسها بعلاقة الذّاكرة بالخيال والتّخييل.
الكلمات المفاتيح: السّيرة الذّاتية، ذاكرة السّيرة الذّاتيّة، الخطاب الواصف.
Abstract
The focal interest in this paper revolves around investigating the metadiscourse of memory in the experience of the Tunisian novelist and critic Mohamed Bardi. This line of inquiry has been motivated by the ingenuity and attractiveness of ‘memory talk’ within this experience. It is a talk that is plotted in a narrative text replete with aesthetic overtones. It is equally corroborated by a critical perspective that is never devoid of originality and exquisiteness. This paper is built around five research axes ranging from the investigation of memory and ideology, memory and existence, memory and writing, memory and forgetting culminating into probing the relationship between memory, imagination and fiction.
keywords
autobiography, memory, autobiographical memory, metadiscourse.
رجوع
تحميل البحث