اسم الباحث :
د. محمد بن مفلح محمد أبو داسر*
DOI :
https://doi.org/10.35781/1637-000-089-002
ملخص البحث :
(ملخص البحث)
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه، أما بعد..
فهذا بحث موسوم بـ " البطالة وأثرها الفقهي - دراسة مقارنة - حيث تهدف هذه الدراسة إلى بيان الأثر الفقهي المترتب على البطالة ودراسته دراسة فقهية مقارنة، من خلال المسائل التي يمكن أن يكون لها نوع تعلق بهذا الموضوع، نهجت فيه المنهج الاستقرائي، والمنهج الوصفي التحليلي.
واشتملت هذه الدراسة على تمهيد لبيان المقصود بالبطالة، وأنواعها المشهورة، وأسبابها، وآثارها، وطرق علاجها، وأربعة مباحث تناولت أثر البطالة في استحقاق الزكاة، وأثرها في إيجاب الحج، وكذلك أثرها على الكفاءة في النكاح، ومدى اعتبار اليسار من خصال الكفاءة، وكذا تأثيرها على وجوب نفقة القريب على قريبه.
وقد خلصت الدراسة إلى أن البطالة أحد الأسباب المؤدية إلى الافتقار، وأن من كان قادرًا على الكسب والعمل يمنع من سؤال الزكاة، وأنَّ معاونة أصحاب البطالة الإجبارية بالأموال وإعطاءَهم من الزكاة يجوز بالقدر الذي يعينهم فقط وما يحسنونه من الحرف والصناعات، ونحوها، وأن العاطل عن العمل وصاحب البطالة مهما كان نوعها لا يجب عليه الحج ولا يدخل في حكم المستطيع للحج.
كما تناولت الدراسة أثر البطالة في كفاءة النكاح، وكيفية تأثيرها في صحة النكاح، ودور العرف في ذلك، وكذلك تأثير البطالة على النفقة واختلاف الحكم في ذلك، بناءً على الاختلاف في وجوب النفقة على الفروع أو الأصول، وحالة المنفق والمنفق عليه، واختلاف نوع البطالة.
ومن أبرز نتائج البحث ما يلي:
1- تعد البطالة أحد أهم أسباب افتقار الأفراد والمجتمعات.
2- الحث على العمل مع الإجبار عليه إذا تطلب الأمر ذلك من أهم طرق علاج البطالة.
3- البحث عن العمل مهما كان متواضعاً، دون الاهتمام بنظرة الناس.
4- جواز دفع زكاة الأموال للفقراء القادرين على التكسب والعمل بالقدر الذي يعينهم على العمل.
5- عدم جواز دفع الزكاة للقوي القادر على التكسب الواجد للعمل؛ منعًا لفتح باب البطالة، وسدًا لباب المسألة المنهي عنها شرعاً.
6- تُؤثر البطالة في وجوب الحج، فمن لم يملك مالاً، وكان عاطلاً عن العمل وإن كان اختيارياً تسقط عنه فريضة الحج حتى يتمكن من الاستطاعة، ولا يكلف بسبب الوجوب والسعي إليه.
7- صاحب البطالة متى ما تمكن من الحج، سواء بكسب كسبه، وإن كان لا يفي بحاجاته الأصلية، أو أعطي مالاً ليحج به، أجزأه عن حجة الإسلام.
8- للبطالة تأثير على الكفاءة في النكاح عند الفقهاء، غير أن شرط اليسار وهو (الكفاءة المالية) راجع إلى أعراف الناس؛ لأن اشتراطه وإن كان لا يؤثر على صحة النكاح، لكنه يؤثر في استمرار النكاح ولزومه، والقول باعتباره في الكفاءة تضييق على مريدي النكاح.
9- وجوب النفقة على الوالدين الفقيرين على ابنهما الموسر وإن كانا قادرين على العمل والتكسب.
10- تجب نفقة الابن القوي القادر على العمل مع عدم وجود (البطالة الاجبارية) على أبيه الموسر حتى يحصل على العمل ويستغني بنفسه عن الغير.
11- لا تجب النفقة للابن القوي المتكسب على أبيه الموسر إذا تمكن من العمل، وتركه تكاسلاً، فلا تجب نفقته، وكذلك البنت إذا كان لها كسب تستغني به فلا تجب نفقتها، إلاَّ إذا كانت الصنعة، أو العمل لا يفي، فلا مانع من إعطائهما تمام الكفاية؛ لأن نفقة الأولاد مبنية على المواساة.
الكلمات المفتاحية: البطالة - آثار البطالة - أثر البطالة الفقهي.
Abstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and may blessings and peace be upon our Prophet Muhammad and his family and companions. Now then...
This research is titled “Unemployment and its jurisprudential impact - a comparative study - as this study aims to explain the jurisprudential impact resulting from unemployment and study it as a comparative jurisprudential study, through issues that may have some kind of connection to this topic,
I used the inductive method and the descriptive analytical method.
This research included an introduction to explain what is meant by unemployment, its famous types, causes, effects, and methods of treatment, and four sections that dealt with the effect of unemployment on entitlement to zakat, its effect on the obligation of Hajj, as well as its effect on competence in marriage, and the extent to which left-handedness is considered a characteristic of competence, as well as its effect on The obligation of a relative to provide for his relative.
The study concluded that unemployment is one of the reasons leading to poverty, and that those who are able to earn and work are prevented from asking for zakat, and that helping people with compulsory unemployment with money and giving them zakat is permissible only to the extent that helps them and what they improve in crafts and industries, and the like, and that the unemployed person Anyone who is unemployed, regardless of its type, is not obligated to perform Hajj and is not included in the ruling on someone who is able to perform Hajj.
The study also addressed the impact of unemployment on the efficiency of marriage, how it affects the validity of the marriage, the role of custom in that, as well as the effect of unemployment on alimony and the difference in ruling on that, based on the difference in the obligation of alimony on descendants or assets, the condition of the spender and the recipient, and the difference in the type of unemployment.
The most prominent results of the research are the following:
1- Unemployment is one of the most important causes of poverty among individuals and societies.
2- Encouraging work and forcing it if necessary is one of the most important methods of treating unemployment.
3- Search for work, no matter how humble, without caring about people’s opinions.
4- It is permissible to pay zakat to the poor who are able to earn a living and work to the extent that helps them to work.
5- It is not permissible to pay zakat to a strong person who is able to earn a living and is willing to work. To prevent opening the door to unemployment, and to close the door to the issue that is forbidden by law.
6- Unemployment affects the obligation of Hajj. If someone does not have money and is unemployed, even if it is voluntary, the obligation of Hajj is waived from him until he is able to do so, and he is not burdened by the obligation and striving for it.
7- The unemployed person, whenever he is able to perform Hajj, whether by earning his living, even if it does not meet his basic needs, or if he is given money to perform Hajj with, is sufficient for the Hajj of Islam.
8- Unemployment has an impact on the ability to marry according to jurists, but the left condition, which is (financial competence), is due to people’s customs. Because stipulating it, even if it does not affect the validity of the marriage, it does affect the continuation of the marriage and its necessity, and the statement that it is considered sufficient is a restriction on those who want to marry.
9- The obligation of poor parents to provide for their well-off child, even if they are able to work and earn a living.
10- The support of a strong son who is able to work despite his absence (forced unemployment) must be paid by his wealthy father until he gets work and is independent of others.
11- A strong, earning son is not obligated to spend on his well-off father if he is able to work and abandons it out of laziness, so he is not obligated to spend on him. Likewise, if a daughter has an income that she can be self-sufficient, then she is not obligated to spend on her, unless the craft or work is not sufficient, in which case there is no objection to giving them in full. sufficiency; Because child support is based on consolation.
Keywords: unemployment - effects of unemployment - jurisprudential impact of unemployment
رجوع
تحميل البحث