اسم الباحث :
د. سعاد الرياحي مرادي*
DOI :
https://aif-doi.org/AJHSS/108102
ملخص البحث :
المُلخص:
يعتبر الدّين الإسلامي منظومة مُتكاملة البناء لما أولاه من عنايةٍ كُبرى بالفرد المُسلم وبالآخر الدّيني على حدٍّ سواء، فكان لغير المسلمين في المجتمع الإسلامي حقوق وواجبات في ظل المواطنة (بمفهومها الغربي) بوصفها مبدءاً وأساساً يُجسد فقه التعايش داخل الدّولة المُسلمة.
هدف البحث التأكيد على أصالة فكرة حقوق الإنسان في الفكر الإسلامي، وإبراز روح الله شريعتي لعنايّة الشريعة بحياة أفرادها على جميع المستويات (الدينيّة، الاجتماعية، الاقتصادية، السياسيّة) دون تمييز بينهم. وبيانه أنّ الدين ليس عائقاً أمام أفراد المجتمع المختلفين دينياً، بل يشكّل هويّة جديدة تدعم مبدأ الانتماء وتنبذ مبدأ الفُرقة داخل خيمةً المواطنة من خلال مفهوم أهل الذمّة.
اعتمد البحث على كُلٍّ من المنهج الاستقرائي والتحليلي، حيث تتبعت مقاصد روح الله شريعتي من خلال كتابه "فقه التعايش" لمفهوم المواطنة وأصناف المواطنين. واستقراء أهم أصول التعايش بين المسّلمين وأهل الذمّة التي حدثنا عنها في كتابه، كما اعتمدت المنهج النقدي لبحث جدوى مصطلح "الذمّة" في الفكر الإسلامي المُعاصر.
وتوصل البحث لعدة نتائج أهمها:
- المواطنة تعني "فقه التعايش" بين المسلمين وغيرهم داخل المجتمع المسلم تحت ضوابط شرعية واجتماعية وسياسية تكفل حقوقهم، وقد جسدت في عدّة مفاهيم في التراث الإسلامي من أهمها "عقد الذمّة".
- مفهوم المواطنة عند روح الله شريعتي يتغذى على انصاف الحكومة المُسلمة لمواطنيها غير المسلمين ومنحهم جميع حقوقهم تحت أساس العدل دون تمييزٍ أو عنصريّة أو اقصاء لأنّهم جزءٌ لا يتجزأ من الأمّة الإسلاميّة.
الكلمات المفتاحية: المواطنة، حقوق الإنسان، فقه التعايش، الآخر الدّيني، أهل الذمّة.
Abstract :
The Islamic religion is considered an integrated system because of the great care it gave to the Muslim individual and the religious other alike, so non-Muslims in the Islamic society had rights and duties under citizenship (in its Western sense) as a principle and basis that embodies the jurisprudence of coexistence within the Muslim state.
Objective of the research: To emphasize the authenticity of the idea of human rights in Islamic thought, and to highlight Ruhollah Shariati for the care of Sharia for the lives of its members at all levels (religious, social, economic, political) without discrimination between them. He stated that religion is not an obstacle to religiously different members of society, but rather constitutes a new identity that supports the principle of belonging and rejects the principle of division within the tent of citizenship through the concept of dhimmis.
Research Methodology: This research is based on both the inductive and analytical approach, as the purposes of Ruhollah Shariati traced through his book "The Jurisprudence of Coexistence" the concept of citizenship and the types of citizens. He extrapolated the most important origins of coexistence between Muslims and dhimmis, which he talked about in his book, and adopted the critical approach to examine the feasibility of the term "dhimma" in contemporary Islamic thought.
Important results:
-Citizenship means the "jurisprudence of coexistence" between Muslims and others within the Muslim community under legal, social and political controls that guarantee their rights, and has been embodied in several concepts in the Islamic heritage, the most important of which is the "dhimma contract".
- The concept of citizenship according to Ruhollah Shariati feeds on the Muslim government's fairness to its non-Muslim citizens and granting them all their rights under the basis of justice without discrimination, racism or exclusion because they are an integral part of the Islamic Ummah.
Keywords: citizenship, human rights, jurisprudence of coexistence, religious other, dhimmis.
رجوع
تحميل البحث