استراتيجية الفنون في الخطاب discourse arts strategy د. صالح بن سليمان الكلباني* 1. ملخص ناقش البحث قدرة الخطاب على المواءمة بين أساليب لغوية مختلفة في الخطاب وأهمها استراتيجية الرسم وتأثير ذلك على القوة الإنجازية، ودرجة كفايات المتكلمين فيه، ومدى القدرة على إحداث تقارب بين المتكلم والمخاطب لملء فراغات الحوار الفني. واعتمد البحث على التداوليات نهجا؛ يصف لغة الخطاب في ديوان شعري يتعالق النص المكتوب فيه مع النص الفني المرسوم. وأثبت البحث علاقة المؤلف بالذات الحالّة في الخطاب وقضية الجسد وإدماج الرسوم، وتوصل إلى أن ممارسة الشاعر لهذا النوع من الكتابة الصادمة المدعومة بالرسوم الجريئة دعوة إلى التحضر، والنظر إلى الجنس نظرة حضارية، والتحرر من ربقته، وبها تربية للمخاطب فنيا على فهم اللامفهوم، والنظر إلى اللامنظور في العمل الفني أكان نصا أم رسما. وإن إبداع الخطاب ظهر في احتلال وعي المخاطَب عن طريق مهاجمة لا واعية، وبالتالي قد يبتعد ظاهر الخطاب عن المألوف، ليعود بعد ذلك برؤية جديدة عن العادي والمألوف، وفي الخطاب تدرج أفق الفهم من الأخلاقي إلى المعرفي والفني ثم العملي، ونقل قيم وتأكيد رسوخ قضايا عن طريق: التكرار والإعادة، والتنافر الإدراكي، واستغلال الأزرار الجينية. وكانت الكتابة التي مارسها النص الموازي ذات قوة مُضمَرة ترفع حاجات الإنسان ونزواته إلى مستوى أسمى من الغريزة؛ فهدف الخطاب تجاه المجتمع الشرقي، لا تقديمه وإنما إحداث تغيير فيه، بوصفه القصد الذي يفترض البحث إحلاله؛ شعوبا محل النساء، والمرأة محل الأمة، والسلطة محل الرجال، وما يتناسل من حيثيات القضيّة. الكلمات المفتاحيّة: الخطاب، التداوليات، النص، المرسوم، كفايات المتكلم. Abstract The research discusses the ability of the discourse to harmonize different linguistic styles in the discourse, the drawing strategy (one of the important styles of the discourse), its impact on the illocutionary force of the discourse, the extent of sufficient of the addresser (1st person) in the discourse, the ability to create the rapprochement between addresser (1st person) and addressee (2nd person) to fill the gaps of artistic dialogue in the text. The research relies on the pragmatic approach; it describes the language of discourse in Diwan poetry. The written text interacts with the drawn artistic text. The research verifies the author’s relationship with self-present in the discourse, the issue of the body and the integration of the drawings. The research reaches that the poet’s practice of this type of shocking writing supported by the bold drawings is an invitation to the civilization, looking at sex from the civilized perspective, being liberated from its bondage, bringing up the addressee artistically to understand the incomprehensible and looking at the invisible at the artwork, whether it is a text or drawing. The creativity of the discourse appeared in the occupation of the addressee’s awareness by attacking his unconscious, and therefore the apparent appearance of the discourse may stay away from the habitual to return later with a new vision to the common and habitual. In the discourse, the horizon of the understanding makes gradual progress from moral (ethic) to cognitive, artistic and then practical, conveys the values and confirms the solidity of the issues through repetition, returning, cognitive dissonance and utilizing the genetic buttons. The writing performed by the parallel text had an implicit power that raised human needs and whims to a level higher than the instinct; the aim of the discourse towards Eastern society is not to present it, but to bring up a change in it, as this is the aim that the research is supposed to replace; the people with women, the woman with the nation, the authority with the men and what produces from the reasons of the problem. Key words: discourse, pragmatics, text, drawn, sufficient of the addresser. جامعة الأندلس للعلوم والتقنية مجلات الاندلس من افضل المجلات العلمية لنشر الابحاث الرصينة بما يتوافق مع شروط اسكوبس وقواعد البيانات العالمية مجلة علمية منذو عشرين سنة حاصلة على معامل تاثير ارسيف وكروسرف وهي من ارخص المجلات العلمية رؤيتها تشجيع الباحثين على نشر الابحاث وتعزيز المجال البحثي بالعاصمة صنعاء لدها مجلة علمية للعلوم الانسانية والاجتماعية ومجلة علمية للعلوم التطبيقية وقد تم نشر اكثر من 80 عدد مايقارب 600 بحث - مجلة الأندلس للبحوث مجلة علمية محكمة ابحاث علمية صنعاء افضل مجلة علمية مجلة الاندلس للعلوم الانسانية والتطبيقية مجلة علوم انسانية مجلة للعلوم التطبيقية جامعة الاندلس افضل مجلة علمة لنشر ابحاث الباحثين والحصول على DOI مجلة معتمدة دوليا مجلة جامعة الاندلس الجمهورية اليمنية مجلة الأندلس للبحوث

استراتيجية الفنون في الخطاب discourse arts strategy د. صالح بن سليمان الكلباني* 1. ملخص ناقش البحث قدرة الخطاب على المواءمة بين أساليب لغوية مختلفة في الخطاب وأهمها استراتيجية الرسم وتأثير ذلك على القوة الإنجازية، ودرجة كفايات المتكلمين فيه، ومدى القدرة على إحداث تقارب بين المتكلم والمخاطب لملء فراغات الحوار الفني. واعتمد البحث على التداوليات نهجا؛ يصف لغة الخطاب في ديوان شعري يتعالق النص المكتوب فيه مع النص الفني المرسوم. وأثبت البحث علاقة المؤلف بالذات الحالّة في الخطاب وقضية الجسد وإدماج الرسوم، وتوصل إلى أن ممارسة الشاعر لهذا النوع من الكتابة الصادمة المدعومة بالرسوم الجريئة دعوة إلى التحضر، والنظر إلى الجنس نظرة حضارية، والتحرر من ربقته، وبها تربية للمخاطب فنيا على فهم اللامفهوم، والنظر إلى اللامنظور في العمل الفني أكان نصا أم رسما. وإن إبداع الخطاب ظهر في احتلال وعي المخاطَب عن طريق مهاجمة لا واعية، وبالتالي قد يبتعد ظاهر الخطاب عن المألوف، ليعود بعد ذلك برؤية جديدة عن العادي والمألوف، وفي الخطاب تدرج أفق الفهم من الأخلاقي إلى المعرفي والفني ثم العملي، ونقل قيم وتأكيد رسوخ قضايا عن طريق: التكرار والإعادة، والتنافر الإدراكي، واستغلال الأزرار الجينية. وكانت الكتابة التي مارسها النص الموازي ذات قوة مُضمَرة ترفع حاجات الإنسان ونزواته إلى مستوى أسمى من الغريزة؛ فهدف الخطاب تجاه المجتمع الشرقي، لا تقديمه وإنما إحداث تغيير فيه، بوصفه القصد الذي يفترض البحث إحلاله؛ شعوبا محل النساء، والمرأة محل الأمة، والسلطة محل الرجال، وما يتناسل من حيثيات القضيّة. الكلمات المفتاحيّة: الخطاب، التداوليات، النص، المرسوم، كفايات المتكلم. Abstract The research discusses the ability of the discourse to harmonize different linguistic styles in the discourse, the drawing strategy (one of the important styles of the discourse), its impact on the illocutionary force of the discourse, the extent of sufficient of the addresser (1st person) in the discourse, the ability to create the rapprochement between addresser (1st person) and addressee (2nd person) to fill the gaps of artistic dialogue in the text. The research relies on the pragmatic approach; it describes the language of discourse in Diwan poetry. The written text interacts with the drawn artistic text. The research verifies the author’s relationship with self-present in the discourse, the issue of the body and the integration of the drawings. The research reaches that the poet’s practice of this type of shocking writing supported by the bold drawings is an invitation to the civilization, looking at sex from the civilized perspective, being liberated from its bondage, bringing up the addressee artistically to understand the incomprehensible and looking at the invisible at the artwork, whether it is a text or drawing. The creativity of the discourse appeared in the occupation of the addressee’s awareness by attacking his unconscious, and therefore the apparent appearance of the discourse may stay away from the habitual to return later with a new vision to the common and habitual. In the discourse, the horizon of the understanding makes gradual progress from moral (ethic) to cognitive, artistic and then practical, conveys the values and confirms the solidity of the issues through repetition, returning, cognitive dissonance and utilizing the genetic buttons. The writing performed by the parallel text had an implicit power that raised human needs and whims to a level higher than the instinct; the aim of the discourse towards Eastern society is not to present it, but to bring up a change in it, as this is the aim that the research is supposed to replace; the people with women, the woman with the nation, the authority with the men and what produces from the reasons of the problem. Key words: discourse, pragmatics, text, drawn, sufficient of the addresser.

استراتيجية الفنون في الخطاب discourse arts strategy د. صالح بن سليمان الكلباني* 1. ملخص ناقش البحث قدرة الخطاب على المواءمة بين أساليب لغوية مختلفة في الخطاب وأهمها استراتيجية الرسم وتأثير ذلك على القوة الإنجازية، ودرجة كفايات المتكلمين فيه، ومدى القدرة على إحداث تقارب بين المتكلم والمخاطب لملء فراغات الحوار الفني. واعتمد البحث على التداوليات نهجا؛ يصف لغة الخطاب في ديوان شعري يتعالق النص المكتوب فيه مع النص الفني المرسوم. وأثبت البحث علاقة المؤلف بالذات الحالّة في الخطاب وقضية الجسد وإدماج الرسوم، وتوصل إلى أن ممارسة الشاعر لهذا النوع من الكتابة الصادمة المدعومة بالرسوم الجريئة دعوة إلى التحضر، والنظر إلى الجنس نظرة حضارية، والتحرر من ربقته، وبها تربية للمخاطب فنيا على فهم اللامفهوم، والنظر إلى اللامنظور في العمل الفني أكان نصا أم رسما. وإن إبداع الخطاب ظهر في احتلال وعي المخاطَب عن طريق مهاجمة لا واعية، وبالتالي قد يبتعد ظاهر الخطاب عن المألوف، ليعود بعد ذلك برؤية جديدة عن العادي والمألوف، وفي الخطاب تدرج أفق الفهم من الأخلاقي إلى المعرفي والفني ثم العملي، ونقل قيم وتأكيد رسوخ قضايا عن طريق: التكرار والإعادة، والتنافر الإدراكي، واستغلال الأزرار الجينية. وكانت الكتابة التي مارسها النص الموازي ذات قوة مُضمَرة ترفع حاجات الإنسان ونزواته إلى مستوى أسمى من الغريزة؛ فهدف الخطاب تجاه المجتمع الشرقي، لا تقديمه وإنما إحداث تغيير فيه، بوصفه القصد الذي يفترض البحث إحلاله؛ شعوبا محل النساء، والمرأة محل الأمة، والسلطة محل الرجال، وما يتناسل من حيثيات القضيّة. الكلمات المفتاحيّة: الخطاب، التداوليات، النص، المرسوم، كفايات المتكلم. Abstract The research discusses the ability of the discourse to harmonize different linguistic styles in the discourse, the drawing strategy (one of the important styles of the discourse), its impact on the illocutionary force of the discourse, the extent of sufficient of the addresser (1st person) in the discourse, the ability to create the rapprochement between addresser (1st person) and addressee (2nd person) to fill the gaps of artistic dialogue in the text. The research relies on the pragmatic approach; it describes the language of discourse in Diwan poetry. The written text interacts with the drawn artistic text. The research verifies the author’s relationship with self-present in the discourse, the issue of the body and the integration of the drawings. The research reaches that the poet’s practice of this type of shocking writing supported by the bold drawings is an invitation to the civilization, looking at sex from the civilized perspective, being liberated from its bondage, bringing up the addressee artistically to understand the incomprehensible and looking at the invisible at the artwork, whether it is a text or drawing. The creativity of the discourse appeared in the occupation of the addressee’s awareness by attacking his unconscious, and therefore the apparent appearance of the discourse may stay away from the habitual to return later with a new vision to the common and habitual. In the discourse, the horizon of the understanding makes gradual progress from moral (ethic) to cognitive, artistic and then practical, conveys the values and confirms the solidity of the issues through repetition, returning, cognitive dissonance and utilizing the genetic buttons. The writing performed by the parallel text had an implicit power that raised human needs and whims to a level higher than the instinct; the aim of the discourse towards Eastern society is not to present it, but to bring up a change in it, as this is the aim that the research is supposed to replace; the people with women, the woman with the nation, the authority with the men and what produces from the reasons of the problem. Key words: discourse, pragmatics, text, drawn, sufficient of the addresser.

البحث العلمي ابحاث المجلة | الابحاث المنشورة

اسم الباحث     :    د. صالح بن سليمان الكلباني*
DOI     :    https://aif-doi.org/AJHSS/108302
ملخص البحث     :    1. ملخص ناقش البحث قدرة الخطاب على المواءمة بين أساليب لغوية مختلفة في الخطاب وأهمها استراتيجية الرسم وتأثير ذلك على القوة الإنجازية، ودرجة كفايات المتكلمين فيه، ومدى القدرة على إحداث تقارب بين المتكلم والمخاطب لملء فراغات الحوار الفني. واعتمد البحث على التداوليات نهجا؛ يصف لغة الخطاب في ديوان شعري يتعالق النص المكتوب فيه مع النص الفني المرسوم. وأثبت البحث علاقة المؤلف بالذات الحالّة في الخطاب وقضية الجسد وإدماج الرسوم، وتوصل إلى أن ممارسة الشاعر لهذا النوع من الكتابة الصادمة المدعومة بالرسوم الجريئة دعوة إلى التحضر، والنظر إلى الجنس نظرة حضارية، والتحرر من ربقته، وبها تربية للمخاطب فنيا على فهم اللامفهوم، والنظر إلى اللامنظور في العمل الفني أكان نصا أم رسما. وإن إبداع الخطاب ظهر في احتلال وعي المخاطَب عن طريق مهاجمة لا واعية، وبالتالي قد يبتعد ظاهر الخطاب عن المألوف، ليعود بعد ذلك برؤية جديدة عن العادي والمألوف، وفي الخطاب تدرج أفق الفهم من الأخلاقي إلى المعرفي والفني ثم العملي، ونقل قيم وتأكيد رسوخ قضايا عن طريق: التكرار والإعادة، والتنافر الإدراكي، واستغلال الأزرار الجينية. وكانت الكتابة التي مارسها النص الموازي ذات قوة مُضمَرة ترفع حاجات الإنسان ونزواته إلى مستوى أسمى من الغريزة؛ فهدف الخطاب تجاه المجتمع الشرقي، لا تقديمه وإنما إحداث تغيير فيه، بوصفه القصد الذي يفترض البحث إحلاله؛ شعوبا محل النساء، والمرأة محل الأمة، والسلطة محل الرجال، وما يتناسل من حيثيات القضيّة. الكلمات المفتاحيّة: الخطاب، التداوليات، النص، المرسوم، كفايات المتكلم.
Abstract The research discusses the ability of the discourse to harmonize different linguistic styles in the discourse, the drawing strategy (one of the important styles of the discourse), its impact on the illocutionary force of the discourse, the extent of sufficient of the addresser (1st person) in the discourse, the ability to create the rapprochement between addresser (1st person) and addressee (2nd person) to fill the gaps of artistic dialogue in the text. The research relies on the pragmatic approach; it describes the language of discourse in Diwan poetry. The written text interacts with the drawn artistic text. The research verifies the author’s relationship with self-present in the discourse, the issue of the body and the integration of the drawings. The research reaches that the poet’s practice of this type of shocking writing supported by the bold drawings is an invitation to the civilization, looking at sex from the civilized perspective, being liberated from its bondage, bringing up the addressee artistically to understand the incomprehensible and looking at the invisible at the artwork, whether it is a text or drawing. The creativity of the discourse appeared in the occupation of the addressee’s awareness by attacking his unconscious, and therefore the apparent appearance of the discourse may stay away from the habitual to return later with a new vision to the common and habitual. In the discourse, the horizon of the understanding makes gradual progress from moral (ethic) to cognitive, artistic and then practical, conveys the values and confirms the solidity of the issues through repetition, returning, cognitive dissonance and utilizing the genetic buttons. The writing performed by the parallel text had an implicit power that raised human needs and whims to a level higher than the instinct; the aim of the discourse towards Eastern society is not to present it, but to bring up a change in it, as this is the aim that the research is supposed to replace; the people with women, the woman with the nation, the authority with the men and what produces from the reasons of the problem. Key words: discourse, pragmatics, text, drawn, sufficient of the addresser. رجوع       تحميل البحث