صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي د. محمد بن مفتاح بن يعيش الفهمي* ملخص البحث الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا ونبينا محمد عليه وعلى آله وصحبه أزكى الصلاة والتسليم وبعد، أما بعد: فإن هذه الدراسة الموسومة ب صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي، تهدف إلى إبراز علاقة علم أصول الفقه بنصوص القرآن الكريم، وبيان أنواع صيغ العموم في آية الكرسي، ومعانيها؛ لأثره الكبير في فهم كتاب الله تعالى، وإثراء المكتبة الأصولية بالتطبيقات المستوحاة من نصوص القرآن الكريم. وسلكت فيه المنهج الاستقرائي التحليلي: وذلك بتتبع صيغ العموم في آية الكرسي، وجمعها، وإبرازها، وذكر آراء العلماء، وبيان الراجح منها، وبيان معنى تلك الصيغ ودلالتها في آية الكرسي. وكانت أبرز النتائج تضمن الآية بعض ألفاظ النكرة في سياق النفي، وهي: إله، وسنة، و ونوم، وشيء، و وما، كما تضمنت صيغة الجمع المعرف بـال وألفاظه، وهي: السموات، وصيغة الجمع المعرف بالإضافة، وألفاظه، هي: أيديهم، وصيغة المفرد المعرف بـال، وألفاظه، وهي: الأرض، وصيغة المفرد المعرف بالإضافة، وألفاظه، وهي: علمه، وصيغة من الاستفهامية، ودلالتها على العموم في قوله تعالى: (من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه)، وختمت ببيان صيغ الأسماء الموصولة، وألفاظها في الآية، وهي: الذي، و ما في قوله تعالى: (له ما في السموات وما في الأرض)، وما في قوله تعالى: (يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم)، وما في قوله تعالى: (ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء). الكلمات المفتاحية: صيغ- العموم- آية- الكرسي- تطبيقات. Praise be to Allah, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and messengers, our Prophet Muhammad, May the purest of prayers and peace be upon him, his family and companions. This study, which is titled “Generality Forms and their Connotations”, - a fundamental applied study on Ayat Al-Kursi”- aims to highlight the relationship of the Science of Jurisprudence Principles with the texts of the Holy Qur’an, and to indicate the types of general forms in Ayat Al-Kursi, and their meanings; because of their great impact on understanding the book of God Almighty, and enriching the fundamentalist library with applications inspired by the texts of the Holy Qur’an. Herein, I followed the inductive and analytical approach: by tracing the forms of generality in Ayat Al-Kursi, collecting them, highlighting them, mentioning the opinions of scholars thereof, clarifying the most correct of them, and clarifying the meaning of those forms and their connotations in Ayat Al-Kursi. The most prominent results were that the verse included some indefinite words in the context of negation, namely: God, slumber, sleep, and something, and whatever. The verse also included the plural form defined by the definite article the and its words namely: The heavens, and included the plural form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, are: their hands, as well as the singular form defined by the definite article the, and its words, namely: the earth, and the Most Great. And it included the singular form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, namely: his knowledge, and it included the interrogative form of who, which connotes generality as in the Almightys saying: (Who is it that can intercede with him except by His permission). I concluded with an indication of the forms of the relative pronouns, and their words in the said verse, such as: who, and whatever in the Almightys saying: (to Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth), and what in the Almightys saying: (He knows what is (presently) before them and what will be after them), and what in the words of the Almighty: (and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills). Keywords: forms, generality, Ayat- Al-Kursi - Applications. جامعة الأندلس للعلوم والتقنية مجلات الاندلس من افضل المجلات العلمية لنشر الابحاث الرصينة بما يتوافق مع شروط اسكوبس وقواعد البيانات العالمية مجلة علمية منذو عشرين سنة حاصلة على معامل تاثير ارسيف وكروسرف وهي من ارخص المجلات العلمية رؤيتها تشجيع الباحثين على نشر الابحاث وتعزيز المجال البحثي بالعاصمة صنعاء لدها مجلة علمية للعلوم الانسانية والاجتماعية ومجلة علمية للعلوم التطبيقية وقد تم نشر اكثر من 80 عدد مايقارب 600 بحث - مجلة الأندلس للبحوث مجلة علمية محكمة ابحاث علمية صنعاء افضل مجلة علمية مجلة الاندلس للعلوم الانسانية والتطبيقية مجلة علوم انسانية مجلة للعلوم التطبيقية جامعة الاندلس افضل مجلة علمة لنشر ابحاث الباحثين والحصول على DOI مجلة معتمدة دوليا مجلة جامعة الاندلس الجمهورية اليمنية مجلة الأندلس للبحوث

صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي د. محمد بن مفتاح بن يعيش الفهمي* ملخص البحث الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا ونبينا محمد عليه وعلى آله وصحبه أزكى الصلاة والتسليم وبعد، أما بعد: فإن هذه الدراسة الموسومة ب صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي، تهدف إلى إبراز علاقة علم أصول الفقه بنصوص القرآن الكريم، وبيان أنواع صيغ العموم في آية الكرسي، ومعانيها؛ لأثره الكبير في فهم كتاب الله تعالى، وإثراء المكتبة الأصولية بالتطبيقات المستوحاة من نصوص القرآن الكريم. وسلكت فيه المنهج الاستقرائي التحليلي: وذلك بتتبع صيغ العموم في آية الكرسي، وجمعها، وإبرازها، وذكر آراء العلماء، وبيان الراجح منها، وبيان معنى تلك الصيغ ودلالتها في آية الكرسي. وكانت أبرز النتائج تضمن الآية بعض ألفاظ النكرة في سياق النفي، وهي: إله، وسنة، و ونوم، وشيء، و وما، كما تضمنت صيغة الجمع المعرف بـال وألفاظه، وهي: السموات، وصيغة الجمع المعرف بالإضافة، وألفاظه، هي: أيديهم، وصيغة المفرد المعرف بـال، وألفاظه، وهي: الأرض، وصيغة المفرد المعرف بالإضافة، وألفاظه، وهي: علمه، وصيغة من الاستفهامية، ودلالتها على العموم في قوله تعالى: (من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه)، وختمت ببيان صيغ الأسماء الموصولة، وألفاظها في الآية، وهي: الذي، و ما في قوله تعالى: (له ما في السموات وما في الأرض)، وما في قوله تعالى: (يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم)، وما في قوله تعالى: (ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء). الكلمات المفتاحية: صيغ- العموم- آية- الكرسي- تطبيقات. Praise be to Allah, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and messengers, our Prophet Muhammad, May the purest of prayers and peace be upon him, his family and companions. This study, which is titled “Generality Forms and their Connotations”, - a fundamental applied study on Ayat Al-Kursi”- aims to highlight the relationship of the Science of Jurisprudence Principles with the texts of the Holy Qur’an, and to indicate the types of general forms in Ayat Al-Kursi, and their meanings; because of their great impact on understanding the book of God Almighty, and enriching the fundamentalist library with applications inspired by the texts of the Holy Qur’an. Herein, I followed the inductive and analytical approach: by tracing the forms of generality in Ayat Al-Kursi, collecting them, highlighting them, mentioning the opinions of scholars thereof, clarifying the most correct of them, and clarifying the meaning of those forms and their connotations in Ayat Al-Kursi. The most prominent results were that the verse included some indefinite words in the context of negation, namely: God, slumber, sleep, and something, and whatever. The verse also included the plural form defined by the definite article the and its words namely: The heavens, and included the plural form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, are: their hands, as well as the singular form defined by the definite article the, and its words, namely: the earth, and the Most Great. And it included the singular form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, namely: his knowledge, and it included the interrogative form of who, which connotes generality as in the Almightys saying: (Who is it that can intercede with him except by His permission). I concluded with an indication of the forms of the relative pronouns, and their words in the said verse, such as: who, and whatever in the Almightys saying: (to Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth), and what in the Almightys saying: (He knows what is (presently) before them and what will be after them), and what in the words of the Almighty: (and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills). Keywords: forms, generality, Ayat- Al-Kursi - Applications.

صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي د. محمد بن مفتاح بن يعيش الفهمي* ملخص البحث الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا ونبينا محمد عليه وعلى آله وصحبه أزكى الصلاة والتسليم وبعد، أما بعد: فإن هذه الدراسة الموسومة ب صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي، تهدف إلى إبراز علاقة علم أصول الفقه بنصوص القرآن الكريم، وبيان أنواع صيغ العموم في آية الكرسي، ومعانيها؛ لأثره الكبير في فهم كتاب الله تعالى، وإثراء المكتبة الأصولية بالتطبيقات المستوحاة من نصوص القرآن الكريم. وسلكت فيه المنهج الاستقرائي التحليلي: وذلك بتتبع صيغ العموم في آية الكرسي، وجمعها، وإبرازها، وذكر آراء العلماء، وبيان الراجح منها، وبيان معنى تلك الصيغ ودلالتها في آية الكرسي. وكانت أبرز النتائج تضمن الآية بعض ألفاظ النكرة في سياق النفي، وهي: إله، وسنة، و ونوم، وشيء، و وما، كما تضمنت صيغة الجمع المعرف بـال وألفاظه، وهي: السموات، وصيغة الجمع المعرف بالإضافة، وألفاظه، هي: أيديهم، وصيغة المفرد المعرف بـال، وألفاظه، وهي: الأرض، وصيغة المفرد المعرف بالإضافة، وألفاظه، وهي: علمه، وصيغة من الاستفهامية، ودلالتها على العموم في قوله تعالى: (من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه)، وختمت ببيان صيغ الأسماء الموصولة، وألفاظها في الآية، وهي: الذي، و ما في قوله تعالى: (له ما في السموات وما في الأرض)، وما في قوله تعالى: (يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم)، وما في قوله تعالى: (ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء). الكلمات المفتاحية: صيغ- العموم- آية- الكرسي- تطبيقات. Praise be to Allah, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and messengers, our Prophet Muhammad, May the purest of prayers and peace be upon him, his family and companions. This study, which is titled “Generality Forms and their Connotations”, - a fundamental applied study on Ayat Al-Kursi”- aims to highlight the relationship of the Science of Jurisprudence Principles with the texts of the Holy Qur’an, and to indicate the types of general forms in Ayat Al-Kursi, and their meanings; because of their great impact on understanding the book of God Almighty, and enriching the fundamentalist library with applications inspired by the texts of the Holy Qur’an. Herein, I followed the inductive and analytical approach: by tracing the forms of generality in Ayat Al-Kursi, collecting them, highlighting them, mentioning the opinions of scholars thereof, clarifying the most correct of them, and clarifying the meaning of those forms and their connotations in Ayat Al-Kursi. The most prominent results were that the verse included some indefinite words in the context of negation, namely: God, slumber, sleep, and something, and whatever. The verse also included the plural form defined by the definite article the and its words namely: The heavens, and included the plural form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, are: their hands, as well as the singular form defined by the definite article the, and its words, namely: the earth, and the Most Great. And it included the singular form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, namely: his knowledge, and it included the interrogative form of who, which connotes generality as in the Almightys saying: (Who is it that can intercede with him except by His permission). I concluded with an indication of the forms of the relative pronouns, and their words in the said verse, such as: who, and whatever in the Almightys saying: (to Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth), and what in the Almightys saying: (He knows what is (presently) before them and what will be after them), and what in the words of the Almighty: (and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills). Keywords: forms, generality, Ayat- Al-Kursi - Applications.

البحث العلمي ابحاث المجلة | الابحاث المنشورة

اسم الباحث     :    د. محمد بن مفتاح بن يعيش الفهمي*
DOI     :    https://aif-doi.org/AJHSS/107301
ملخص البحث     :    ملخص البحث الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا ونبينا محمد عليه وعلى آله وصحبه أزكى الصلاة والتسليم وبعد، أما بعد: فإن هذه الدراسة الموسومة ب "صيغ العموم ودلالتها دراسة تأصيلية تطبيقية على آية الكرسي"، تهدف إلى إبراز علاقة علم أصول الفقه بنصوص القرآن الكريم، وبيان أنواع صيغ العموم في آية الكرسي، ومعانيها؛ لأثره الكبير في فهم كتاب الله تعالى، وإثراء المكتبة الأصولية بالتطبيقات المستوحاة من نصوص القرآن الكريم. وسلكت فيه المنهج الاستقرائي التحليلي: وذلك بتتبع صيغ العموم في آية الكرسي، وجمعها، وإبرازها، وذكر آراء العلماء، وبيان الراجح منها، وبيان معنى تلك الصيغ ودلالتها في آية الكرسي. وكانت أبرز النتائج تضمن الآية بعض ألفاظ النكرة في سياق النفي، وهي: "إله"، و"سنة"، و "ونوم"، و"شيء"، و "وما"، كما تضمنت صيغة الجمع المعرف بـ"ال" وألفاظه، وهي: "السموات"، وصيغة الجمع المعرف بالإضافة، وألفاظه، هي: "أيديهم"، وصيغة المفرد المعرف بـ"ال"، وألفاظه، وهي: "الأرض"، وصيغة المفرد المعرف بالإضافة، وألفاظه، وهي: "علمه"، وصيغة "من" الاستفهامية، ودلالتها على العموم في قوله تعالى: (من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه)، وختمت ببيان صيغ الأسماء الموصولة، وألفاظها في الآية، وهي: "الذي"، و "ما" في قوله تعالى: (له ما في السموات وما في الأرض)، و"ما" في قوله تعالى: (يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم)، و"ما" في قوله تعالى: (ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء). الكلمات المفتاحية: صيغ- العموم- آية- الكرسي- تطبيقات.
Praise be to Allah, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and messengers, our Prophet Muhammad, May the purest of prayers and peace be upon him, his family and companions. This study, which is titled “Generality Forms and their Connotations”, - a fundamental applied study on Ayat Al-Kursi”- aims to highlight the relationship of the Science of Jurisprudence Principles with the texts of the Holy Qur’an, and to indicate the types of general forms in Ayat Al-Kursi, and their meanings; because of their great impact on understanding the book of God Almighty, and enriching the fundamentalist library with applications inspired by the texts of the Holy Qur’an. Herein, I followed the inductive and analytical approach: by tracing the forms of generality in Ayat Al-Kursi, collecting them, highlighting them, mentioning the opinions of scholars thereof, clarifying the most correct of them, and clarifying the meaning of those forms and their connotations in Ayat Al-Kursi. The most prominent results were that the verse included some indefinite words in the context of negation, namely: "God", "slumber", "sleep", and "something", and "whatever". The verse also included the plural form defined by the definite article "the" and its words namely: "The heavens", and included the plural form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, are: "their hands", as well as the singular form defined by the definite article "the", and its words, namely: "the earth", and "the Most Great". And it included the singular form defined by (aledhafah) - the addition-, and its words, namely: "his knowledge", and it included the interrogative form of "who", which connotes generality as in the Almighty's saying: (Who is it that can intercede with him except by His permission). I concluded with an indication of the forms of the relative pronouns, and their words in the said verse, such as: "who", and "whatever" in the Almighty's saying: (to Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth), and "what" in the Almighty's saying: (He knows what is (presently) before them and what will be after them), and "what" in the words of the Almighty: (and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills). Keywords: forms, generality, Ayat- Al-Kursi - Applications. رجوع       تحميل البحث