اجتهاد المقلد وتقليد المجتهد Ijtihad of the imitator and imitation of the diligent الدكتور / وليد بن عبد الرحمن بن عبدالله الحمدان الملخص: يهدف البحث إلى إيضاح صور الاجتهاد التي خالفت الأصل وغيرت المسار وأصبحت في حيز الاستثناء فمثل هذه المسائل تحتاج إلى بيان لتعلقها بعموم أفعال المكلفين، ولأن كثيرا من الناس لا يفقه هذه المسألة وعظيم الأجر عليها إذا صلحت النية، وأن من اجتهد فأصاب فله أجران. فجميع المخاطبين بالشرع لهم نوع اجتهاد في بعض الأحوال، ذلك أن الاجتهاد في الشرع لا يتركز على استخراج الأحكام من أدلتها بل هذا أحد نوعي الاجتهاد، والنوع الآخر هو أحد مسائل هذا البحث. اعتمد البحث المنهج التحليلي . توصل البحث إلى عدة نتائج أهمها: 1 - التقليد جائز أو واجب على عوام المسلمين ولا يكلفون فوق طاقتهم وإنما يصح منهم الاجتهاد في المسائل الآتية : المقلد يجتهد في تحقيق المناط كما أنه يجتهد إظهار أدلة وقوع الأحكام بحسب خبرته، المقلد يجتهد في اختيار المفتي وله أن يستفتي من شاء ولا يشترط الأتقى والأعلم وإن كان استفتاؤهم أكمل ، عند تعدد الفتاوى والأقوال فإن المقلد يجتهد في أعيان المفتين وبعض المقلدين عنده القدرة على الاجتهاد في أعيان المسائل والأدلة ، عند تعذر المجتهد . 2- أما المجتهد فالأصل تحريم التقليد عليه ووجوب الاجتهاد إلا في أحوال : إذا ضاق عليه الوقت فيجوز له تقليد من هو أعلم، إذا ألزمه القاضي بحكم لزمه التسليم له ولو خالف مذهبه أو رأي، إذا تساوت عنده الأقوال والأدلة . الكلمات المفتاحية : اجتهاد - تقليد - فتوى - أدلة – قضاء . Abstract: The aim of the research to clarify the forms of diligence that violated the original and changed the path and became the exception so such examples need an explanation as they address generally those who are obliged to do it, and because many people do not understand this issue and the reward for it is great if the intention is correct, and that whoever strives and is right has two rewards. All those who are addressed by Sharia have a type of Ijtihad in some cases, because Ijtihad in Sharia does not focus on extracting rulings from their evidence, rather this is one of the two types of Ijtihad, and the other type is one of the issues of this research. Research Methodology : Analytical method Conclusions: 1 - Taqlid is permissible or obligatory for ordinary Muslims, and they are not burdened beyond their means. Rather, it is valid for them to make Ijtihad in the following issues: Al-Moqalid strives to fulfill the mandatories, just as he strives to show evidence for the occurrence of rulings according to his experience. Al-Moqalid strives to choose the mufti and has the right to consult whoever he wants, and does not require the pious and the most knowledgeable, even if their referendum is more complete, when there are many fatwas and sayings. 2- As for the Mujtahid, the basic principle is that it is forbidden to imitate him and it is obligatory to make Ijtihad except in cases: If time is short for him, then, it is permissible for him to imitate someone who is more knowledgeable. If the judge binds him with a judgment, he is obliged to submit to him even if he goes against his doctrine or opinion, if statements and evidence are equal before him. Keywords: Ijtihad - takleed - fatwa - evidence - judiciary جامعة الأندلس للعلوم والتقنية مجلات الاندلس من افضل المجلات العلمية لنشر الابحاث الرصينة بما يتوافق مع شروط اسكوبس وقواعد البيانات العالمية مجلة علمية منذو عشرين سنة حاصلة على معامل تاثير ارسيف وكروسرف وهي من ارخص المجلات العلمية رؤيتها تشجيع الباحثين على نشر الابحاث وتعزيز المجال البحثي بالعاصمة صنعاء لدها مجلة علمية للعلوم الانسانية والاجتماعية ومجلة علمية للعلوم التطبيقية وقد تم نشر اكثر من 80 عدد مايقارب 600 بحث - مجلة الأندلس للبحوث مجلة علمية محكمة ابحاث علمية صنعاء افضل مجلة علمية مجلة الاندلس للعلوم الانسانية والتطبيقية مجلة علوم انسانية مجلة للعلوم التطبيقية جامعة الاندلس افضل مجلة علمة لنشر ابحاث الباحثين والحصول على DOI مجلة معتمدة دوليا مجلة جامعة الاندلس الجمهورية اليمنية مجلة الأندلس للبحوث

اجتهاد المقلد وتقليد المجتهد Ijtihad of the imitator and imitation of the diligent الدكتور / وليد بن عبد الرحمن بن عبدالله الحمدان الملخص: يهدف البحث إلى إيضاح صور الاجتهاد التي خالفت الأصل وغيرت المسار وأصبحت في حيز الاستثناء فمثل هذه المسائل تحتاج إلى بيان لتعلقها بعموم أفعال المكلفين، ولأن كثيرا من الناس لا يفقه هذه المسألة وعظيم الأجر عليها إذا صلحت النية، وأن من اجتهد فأصاب فله أجران. فجميع المخاطبين بالشرع لهم نوع اجتهاد في بعض الأحوال، ذلك أن الاجتهاد في الشرع لا يتركز على استخراج الأحكام من أدلتها بل هذا أحد نوعي الاجتهاد، والنوع الآخر هو أحد مسائل هذا البحث. اعتمد البحث المنهج التحليلي . توصل البحث إلى عدة نتائج أهمها: 1 - التقليد جائز أو واجب على عوام المسلمين ولا يكلفون فوق طاقتهم وإنما يصح منهم الاجتهاد في المسائل الآتية : المقلد يجتهد في تحقيق المناط كما أنه يجتهد إظهار أدلة وقوع الأحكام بحسب خبرته، المقلد يجتهد في اختيار المفتي وله أن يستفتي من شاء ولا يشترط الأتقى والأعلم وإن كان استفتاؤهم أكمل ، عند تعدد الفتاوى والأقوال فإن المقلد يجتهد في أعيان المفتين وبعض المقلدين عنده القدرة على الاجتهاد في أعيان المسائل والأدلة ، عند تعذر المجتهد . 2- أما المجتهد فالأصل تحريم التقليد عليه ووجوب الاجتهاد إلا في أحوال : إذا ضاق عليه الوقت فيجوز له تقليد من هو أعلم، إذا ألزمه القاضي بحكم لزمه التسليم له ولو خالف مذهبه أو رأي، إذا تساوت عنده الأقوال والأدلة . الكلمات المفتاحية : اجتهاد - تقليد - فتوى - أدلة – قضاء . Abstract: The aim of the research to clarify the forms of diligence that violated the original and changed the path and became the exception so such examples need an explanation as they address generally those who are obliged to do it, and because many people do not understand this issue and the reward for it is great if the intention is correct, and that whoever strives and is right has two rewards. All those who are addressed by Sharia have a type of Ijtihad in some cases, because Ijtihad in Sharia does not focus on extracting rulings from their evidence, rather this is one of the two types of Ijtihad, and the other type is one of the issues of this research. Research Methodology : Analytical method Conclusions: 1 - Taqlid is permissible or obligatory for ordinary Muslims, and they are not burdened beyond their means. Rather, it is valid for them to make Ijtihad in the following issues: Al-Moqalid strives to fulfill the mandatories, just as he strives to show evidence for the occurrence of rulings according to his experience. Al-Moqalid strives to choose the mufti and has the right to consult whoever he wants, and does not require the pious and the most knowledgeable, even if their referendum is more complete, when there are many fatwas and sayings. 2- As for the Mujtahid, the basic principle is that it is forbidden to imitate him and it is obligatory to make Ijtihad except in cases: If time is short for him, then, it is permissible for him to imitate someone who is more knowledgeable. If the judge binds him with a judgment, he is obliged to submit to him even if he goes against his doctrine or opinion, if statements and evidence are equal before him. Keywords: Ijtihad - takleed - fatwa - evidence - judiciary

اجتهاد المقلد وتقليد المجتهد Ijtihad of the imitator and imitation of the diligent الدكتور / وليد بن عبد الرحمن بن عبدالله الحمدان الملخص: يهدف البحث إلى إيضاح صور الاجتهاد التي خالفت الأصل وغيرت المسار وأصبحت في حيز الاستثناء فمثل هذه المسائل تحتاج إلى بيان لتعلقها بعموم أفعال المكلفين، ولأن كثيرا من الناس لا يفقه هذه المسألة وعظيم الأجر عليها إذا صلحت النية، وأن من اجتهد فأصاب فله أجران. فجميع المخاطبين بالشرع لهم نوع اجتهاد في بعض الأحوال، ذلك أن الاجتهاد في الشرع لا يتركز على استخراج الأحكام من أدلتها بل هذا أحد نوعي الاجتهاد، والنوع الآخر هو أحد مسائل هذا البحث. اعتمد البحث المنهج التحليلي . توصل البحث إلى عدة نتائج أهمها: 1 - التقليد جائز أو واجب على عوام المسلمين ولا يكلفون فوق طاقتهم وإنما يصح منهم الاجتهاد في المسائل الآتية : المقلد يجتهد في تحقيق المناط كما أنه يجتهد إظهار أدلة وقوع الأحكام بحسب خبرته، المقلد يجتهد في اختيار المفتي وله أن يستفتي من شاء ولا يشترط الأتقى والأعلم وإن كان استفتاؤهم أكمل ، عند تعدد الفتاوى والأقوال فإن المقلد يجتهد في أعيان المفتين وبعض المقلدين عنده القدرة على الاجتهاد في أعيان المسائل والأدلة ، عند تعذر المجتهد . 2- أما المجتهد فالأصل تحريم التقليد عليه ووجوب الاجتهاد إلا في أحوال : إذا ضاق عليه الوقت فيجوز له تقليد من هو أعلم، إذا ألزمه القاضي بحكم لزمه التسليم له ولو خالف مذهبه أو رأي، إذا تساوت عنده الأقوال والأدلة . الكلمات المفتاحية : اجتهاد - تقليد - فتوى - أدلة – قضاء . Abstract: The aim of the research to clarify the forms of diligence that violated the original and changed the path and became the exception so such examples need an explanation as they address generally those who are obliged to do it, and because many people do not understand this issue and the reward for it is great if the intention is correct, and that whoever strives and is right has two rewards. All those who are addressed by Sharia have a type of Ijtihad in some cases, because Ijtihad in Sharia does not focus on extracting rulings from their evidence, rather this is one of the two types of Ijtihad, and the other type is one of the issues of this research. Research Methodology : Analytical method Conclusions: 1 - Taqlid is permissible or obligatory for ordinary Muslims, and they are not burdened beyond their means. Rather, it is valid for them to make Ijtihad in the following issues: Al-Moqalid strives to fulfill the mandatories, just as he strives to show evidence for the occurrence of rulings according to his experience. Al-Moqalid strives to choose the mufti and has the right to consult whoever he wants, and does not require the pious and the most knowledgeable, even if their referendum is more complete, when there are many fatwas and sayings. 2- As for the Mujtahid, the basic principle is that it is forbidden to imitate him and it is obligatory to make Ijtihad except in cases: If time is short for him, then, it is permissible for him to imitate someone who is more knowledgeable. If the judge binds him with a judgment, he is obliged to submit to him even if he goes against his doctrine or opinion, if statements and evidence are equal before him. Keywords: Ijtihad - takleed - fatwa - evidence - judiciary

البحث العلمي ابحاث المجلة | الابحاث المنشورة

اسم الباحث     :    الدكتور / وليد بن عبد الرحمن بن عبدالله الحمدان
DOI     :    https://aif-doi.org/AJHSS/096107
ملخص البحث     :    الملخص: يهدف البحث إلى إيضاح صور الاجتهاد التي خالفت الأصل وغيرت المسار وأصبحت في حيز الاستثناء فمثل هذه المسائل تحتاج إلى بيان لتعلقها بعموم أفعال المكلفين، ولأن كثيرا من الناس لا يفقه هذه المسألة وعظيم الأجر عليها إذا صلحت النية، وأن من اجتهد فأصاب فله أجران. فجميع المخاطبين بالشرع لهم نوع اجتهاد في بعض الأحوال، ذلك أن الاجتهاد في الشرع لا يتركز على استخراج الأحكام من أدلتها بل هذا أحد نوعي الاجتهاد، والنوع الآخر هو أحد مسائل هذا البحث. اعتمد البحث المنهج التحليلي . توصل البحث إلى عدة نتائج أهمها: 1 - التقليد جائز أو واجب على عوام المسلمين ولا يكلفون فوق طاقتهم وإنما يصح منهم الاجتهاد في المسائل الآتية : المقلد يجتهد في تحقيق المناط كما أنه يجتهد إظهار أدلة وقوع الأحكام بحسب خبرته، المقلد يجتهد في اختيار المفتي وله أن يستفتي من شاء ولا يشترط الأتقى والأعلم وإن كان استفتاؤهم أكمل ، عند تعدد الفتاوى والأقوال فإن المقلد يجتهد في أعيان المفتين وبعض المقلدين عنده القدرة على الاجتهاد في أعيان المسائل والأدلة ، عند تعذر المجتهد . 2- أما المجتهد فالأصل تحريم التقليد عليه ووجوب الاجتهاد إلا في أحوال : إذا ضاق عليه الوقت فيجوز له تقليد من هو أعلم، إذا ألزمه القاضي بحكم لزمه التسليم له ولو خالف مذهبه أو رأي، إذا تساوت عنده الأقوال والأدلة . الكلمات المفتاحية : اجتهاد - تقليد - فتوى - أدلة – قضاء .
Abstract: The aim of the research to clarify the forms of diligence that violated the original and changed the path and became the exception so such examples need an explanation as they address generally those who are obliged to do it, and because many people do not understand this issue and the reward for it is great if the intention is correct, and that whoever strives and is right has two rewards. All those who are addressed by Sharia have a type of Ijtihad in some cases, because Ijtihad in Sharia does not focus on extracting rulings from their evidence, rather this is one of the two types of Ijtihad, and the other type is one of the issues of this research. Research Methodology : Analytical method Conclusions: 1 - Taqlid is permissible or obligatory for ordinary Muslims, and they are not burdened beyond their means. Rather, it is valid for them to make Ijtihad in the following issues: Al-Moqalid strives to fulfill the mandatories, just as he strives to show evidence for the occurrence of rulings according to his experience. Al-Moqalid strives to choose the mufti and has the right to consult whoever he wants, and does not require the pious and the most knowledgeable, even if their referendum is more complete, when there are many fatwas and sayings. 2- As for the Mujtahid, the basic principle is that it is forbidden to imitate him and it is obligatory to make Ijtihad except in cases: If time is short for him, then, it is permissible for him to imitate someone who is more knowledgeable. If the judge binds him with a judgment, he is obliged to submit to him even if he goes against his doctrine or opinion, if statements and evidence are equal before him. Keywords: Ijtihad - takleed - fatwa - evidence - judiciary رجوع       تحميل البحث